Het verrassende faillissement van ChromeBurner komt toch niet zomaar uit de lucht vallen. In de motorbranche is namelijk al veel langer bekend dat er overal enorme problemen zijn bij de verkoop van motorhelmen en motorkleding. In een gesprek met Chromeburner’s mede-aandeelhouders Nicky Verkuijlen en Jan van Rijswijk proberen we te achterhalen wat er mis ging.
Link: ChromeBurner failliet verklaard
Vanaf 2012 is ChromeBurner eerst bekend onder de namen Motorhelmetsonline en Zone 212. Het Brabantse bedrijf roert zich vooral online, met ‘snelle handel’ in zowel zeer exclusieve helmmodellen als wisselende partijen, die overal en nergens vandaan komen. In helmenterminologie: ze hebben als allereerste de meest exclusieve AGV Pista Rossi voor de volle prijs, maar ook een paar pallets met HJC’s tegen een scherpe prijs. Als gevolg daarvan ontwikkelt het bedrijf zich snel op ‘marketplaces’ als Ebay, Allegro, Bol.com en dergelijke. Zo beginnen ze als ‘cowboys’, maar dat gaat zo goed dat ze hard groeiden en steeds vaker ‘officieel’ kunnen inkopen bij de grote motorkleding en -helmen merken. Daarbij hoort een nieuwe naam, vanaf 2015 heet Zone 212 dan ook ChromeBurner.
Sky is the limit
Dan gaan de zaken nog beter en volgt een verhuizing naar een veel groter pand, en direct na de coronapandemie begint Chromeburner pas echt uit te breiden. Als eerste is er het opstarten van zusterbedrijf Batavi Trading om de rol van importeur of agent op zich te kunnen nemen, wat lukt voor de bekende merken Spidi en XPD motorlaarzen, Nexx helmen en nog wat kleinere merkjes. Na de overname in 2020 van het Duitse Biker Outfit Schleswig GmbH met één winkel en een webshop, volgt dan de overname van Helmet City in de UK, bestaande uit twee warehouses met webshop en vijf motorwinkels, waarvan twee eigen zaken en drie franchisenemers. Hiervoor wordt geld geleend van de bank.
Eten of gegeten worden
Deze overnames passen op dat moment in de hevig woedende overnamestrijd binnen de motordistributiewereld, waarbij de ene na de andere partij anderen opkoopt, vaak met geleend geld. Dit gevecht om de markt wordt aangewakkerd door de komst van externe investeerders, die op de explosief groeiende motormarkt afkomen. Grote partijen als Pierce, Duell, Bihr en PDG kopen in die tijd door heel Europa concurrenten op, of gaan naar de beurs. In die periode neemt ook ChromeBurner de winkels in de UK en Duitsland over, die volgens Verkuijlen en Van Rijswijk overigens nog steeds zelfstandig winst maken en nu dus goed verkoopbaar zijn.
Gevolg van COVID
Achteraf blijkt dathet in de periode na COVID weliswaar extreem goed gaat in de motorbranche en alle aanverwante bedrijfstakken, maar dat dit vooral een reactie op corona is. In de periode van de pandemie is motorrijden, net als alle andere activiteiten in de buitenlucht, extreem populair geworden, waardoor alle motorzaken uitverkocht zijn.
Als resultaat daarvan gaan alle merken na de pandemie véél meer produceren, terwijl importeurs en dealers groot inkopen; bang om zonder te komen zitten, zoals ze in de afgelopen periode is overkomen. En dat gaat lang goed, als de verkoopcijfers exploderen nadat alle beperkingen eraf zijn en de Ever Given alsnog in Nederland aankomt.
Dal na de piek
Dat gaat fantastisch, totdat de vraag zich weer normaliseert; dit is een beweging die na corona (en vooral de leveringspiek erna) bij alle buitenactiviteiten zichtbaar wordt. Wandelschoenen blijven in de winkels liggen, honden worden niet meer massaal uit het asiel gehaald en motoren gaan weer terug op Marktplaats. Resultaat: de omzet krijgt in deze branches een enorme daling te verwerken. Voor ChromeBurner piekte de omzet bijvoorbeeld ooit op 34 miljoen euro, maar dit jaar moet er hard geknokt worden om 14 miljoen te halen.
Bezuinigingen
Fabrikanten, importeurs en dealers zitten daardoor met veel te grote voorraden, waardoor de prijzen instorten, terwijl de kosten juist fors omhoog gaan. Energie, verzendkosten en personeel worden immers razendsnel veel duurder.
Dit vraagt om actie. Volgens Verkuijlen en Van Rijswijk is er bij ChromeBurner vorig jaar al hard gesneden in de kosten, bijvoorbeeld door de eigen voorraad in Nieuwkuijk af te bouwen van 7,5 miljoen inkoopwaarde naar 3 miljoen, maar ook door een aantal ontslagen.
Kortingen
Door de enorme voorraden worden in de hele branche nu op veel ingekochte items ook nog eens enorme kortingen gegeven, zeker nadat fabrikanten als Dainese enorme partijen op de markt dumpen. Hierdoor ligt de verkoopprijs vaak lager dan de inkoop; een verlies wat de problemen (door de dalende omzet) enorm verergert voor groothandels die veel producten in de magazijnen hebben liggen.
Hele branche
De problemen zoals die hierboven worden beschreven, gelden dan ook zéér zeker niet exclusief voor ChromeBurner. Het helpt misschien niet dat dat bedrijf nog relatief jong is, en dat (bijvoorbeeld) het bedrijfspand dus geen eigendom is, maar alle schakels in de motordistributie-ketting hebben momenteel last van dezelfde factoren: veel te veel voorraad na een enthousiaste periode van extreme productie, tegenover een -tot het normale niveau- teruggelopen vraag.
Dit betekent dat het momenteel zeer zware tijden zijn voor àlle partijen die zich in de motorbranche vooral bezighouden met motorkleding en motorhelmen, maar ook met accessoires, onderdelen en (in mindere mate) motorfietsen zelf.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven