Skip to main content

Pierce Group AB, bekend van haar internationale 24 MX en XL Moto webwinkels voor motorrijders, is voornemens aandelen op de Nasdaq Stockholm te gaan plaatsen. Doel is volgens het bedrijf niet alleen het aantrekken van extern kapitaal, maar ook het vergroten van haar naamsbekendheid en het versterken van het merkimago onder investeerders, partners, (toekomstige) werknemers en klanten. De beursgang zal deels bestaan uit de verkoop van bestaande aandelen van de huidige aandeelhouders, maar ook uit de uitgifte van nieuwe aandelen. Eerste doel is om de schuldenlast te verlagen van 350 miljoen Zweedse Kroon (34,3 miljoen euro) naar 100 MSEK (9,8 miljoen Euro). 

Momenteel is Pierce eigendom van investeerder Procuritas Capital Investors en de oprichters van het bedrijf, Daniel Petersen en Stefan Rönn. Procuritas is sinds 2014 meerderheidsaandeelhouder. De omzet van Pierce groeide de afgelopen jaren hard, door explosief stijgende verkopen door de webshops van 24MX (motorcross & offroad), XLMoto (motorrijden) en Sledstore (toebehoren sneeuwscooters). Zowel in 2019 als in 2020 werden er fors gestegen omzetten en winst geboekt, vorig jaar ondanks de corona-pandemie dus ook. De omzet groeide daardoor met 27% tussen 2018 en en 2020. In 2018 werd er nog 2,5 miljoen euro winst (EBIT) gemeld, dat was in 2020 al gestegen naar 9,5 miljoen Euro. In dat laatste jaar steeg het winstpercentage naar 6,4%. 

Henrik Zadig, CEO van Pierce: “Pierce is uitgegroeid tot een toonaangevende Europese online retailer van motorkleding, onderdelen, accessoires en streetwear voor motorfietsen en sneeuwscooterrijders. Ons bedrijf is daarmee gunstig gepositioneerd voor de verschuiving van traditionele winkel’bricks’ naar online detailhandel clicks’. We geloven dat we nog aan het begin van de reis met Pierce staan en dat we nog maar een fractie van het potentieel van dit bedrijfsmodel binnen onze niche hebben bereikt. Ons klantenaanbod is sterker dan ooit en we hebben een aantal opwindende activiteiten ontplooid om de klantervaring verder te verbeteren en onze positie te versterken; nu op de Europese markt en in de toekomst wereldwijd. Daarom kijken we uit naar de volgende stap in onze reis naar  een beursgenoteerde onderneming, met als doel winstgevende groei te blijven realiseren.”

 Pierce over Pierce (bron: aankondiging beursgang): 

“Met een groot en uniek productassortiment, waaronder een aantal eigen merken,een uitstekende klantervaring en aantrekkelijke prijzen, verandert Pierce de markt voor motorliefhebbers in Europa. Het hoofdkantoor is gevestigd in Stockholm, Zweden, het centrale magazijn bevindt zich in Szczecin, Polen, en het belangrijkste deel van de klantenservice bevindt zich in Barcelona, Spanje. Het bedrijf heeft ongeveer 400 medewerkers.”

“De structurele verschuiving naar onlinekanalen zal naar verwachting de markt in enkele jaren meer dan verdubbelen. De markt van Pierce ondergaat momenteel een structurele verschuiving van traditioneel offline naar online winkelen. Het online marktaandeel zal naar verwachting groeien met een gemiddeld samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 15 procent, wat overeenkomt met een verdubbeling van de marktomvang tussen 2019 en 2024.”

“De bereikbare markt is sterk gefragmenteerd en wordt gedomineerd door kleine, lokale, fysieke winkels. Pierce is een leidende online retailer en heeft een trackrecord waarin zowel de totale markt als het online marktaandeel sterker groeide”.

“Pierce heeft een ruim assortiment aan huismerken en populaire externe merken. Huismerken hebben aanzienlijke voordelen voor het bedrijf omdat ze loyaliteit stimuleren, beschermd zijn tegen prijsconcurrentie en een kwaliteitsmargeprofiel garanderen. Verkoop van huismerken was goed voor ongeveer 40 procent van de netto-inkomsten van huismerken en externe merken in 2020.”

“Pierce heeft aanzienlijke middelen geïnvesteerd in het creëren van een schaalbaar Europees bedrijf. Het bedrijf heeft onder meer geïnvesteerd in schaalbare en efficiënte uitvoering en logistieke operaties in Polen, met een technologieplatform met de allerbeste IT-systeemoplossingen.”

“Pierce is erin geslaagd om zijn snelle groei in evenwicht te brengen met winstgevendheid, onder meer mogelijk gemaakt door een geavanceerde ROI-marketing. Pierce werkt actief aan het optimaliseren van zowel betaalde als gratis marketingkanalen.”

“Na een periode van aanzienlijke investeringen in een schaalbaar Europees operationeel platform, heeft Pierce een omzetgroei (CAGR) van 27 procent tussen 2018 en 2020 en een aangepaste EBIT-marge van 6,4 procent voor 2020”. 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws