Skip to main content

Update: Bajaj Auto leent 566 miljoen: KTM overgenomen

Het Indiase Bajaj Auto was al jaren voor 49% eigenaar van KTM, maar moet het Oostenrijkse bedrijf nu ook redden van een faillissement door ervoor te zorgen dat er op 23 mei 600 miljoen aan de schuldeisers betaald wordt. Hiervoor wordt door Bajaj een lening voor één jaar afgesloten bij de Amerikaanse bank JP Morgan Chase. Dit zorgt ervoor dat Bajaj nu ook de meerderheidsaandeelhouder van KTM wordt, en dus feitelijk het bedrijf overneemt.

Fabriek weer open

In de (sinds eind 2024 lopende) faillissementsprocedure van Pierer Mobilty, eigenaar van motormerken KTM, Husqvarna, GasGas en (toen nog) MV Agusta, leek er eind februari 2025 een oplossing te komen. Na een beschermde periode van drie maanden sinds de start van de procedure, en na Stefan Pierer die aftrad en nieuwe plannen voor de toekomst, ging toen de meerderheid van de schuldeisers akkoord met een betaling van 30% van alle schulden. Daarmee kwam KTM onder de druk van een aantal investeerders en hedgefunds uit, die meer geld eisten. Ook kon de productie weer opgestart worden. Enige echte harde eis: op 23 mei moet die 30 procent betaald zijn.

Fabriek weer dicht

Er kwam eerst 150 miljoen van Bajaj om de productie opnieuw op te starten, maar het bleek niet mogelijk (en misschien ook niet nodig) om meer nieuwe motoren te bouwen, waarop de fabriek weer sloot. Een motormerk waar geen motoren gebouwd worden is al geen ideale situatie, maar uiteindelijk bleek het ook nog een probleem om de 30% voor de schuldeisers, een bedrag van € 600 miljoen, bij elkaar te halen.

Een derde van de schuld

Voor de 600 miljoen was het plan om nieuwe aandelen uitgegeven, maar het lukte niet om het bedrag binnen te slepen. Nu heeft Bajaj dus een lening afgesloten om te zorgen dat er komende vrijdag 600 miljoen op de bankrekening van de ‘curator’ staat. Die ‘Insolvenzverwalter’ zal dat geld dan doorsluizen naar de schuldeisers, die daarmee definitief betaald zijn, ook al krijgen ze maar 30 procent.

Bajaj de baas bij KTM

Hoe het geld van Bajaj in de bedrijfsboekhouding van Pierer Mobility gezet gaat worden, is nog niet bekend gemaakt. Dat kan als lening, maar ook door het kopen van aandelen of een andere constructie, via de getrapte structuur van bedrijven boven KTM AG zelf. Feit is alleen wel dat Bajaj al 49% van de aandelen bezat, en door de kapitaalinjectie van nu 566 miljoen, plus de eerdere 200 miljoen, nu voor ruim veel meer dan de helft van het bedrijfskapitaal verantwoordelijk is. Onvermijdbaar resultaat: de Indiërs zijn vanaf vrijdag de baas bij KTM.

UPDATE 20 mei 2025: geld is er

Pierer Mobility meldt nu officieel dat er inderdaad genoeg geld is om de benodigde 600 miljoen aan schulden, maar vermeldt niet waar het vandaan komt. CEO Gottfried Neumeister meldt in een schriftelijke verklaring: “De verkregen financiering is een sterk signaal van vertrouwen in de toekomstige levensvatbaarheid van het bedrijf en onze merken”.

UPDATE 22 mei 2025: geld komt van Bajaj, Stefan Pierer out

Voor het eerst bevestigt Pierer Mobility het bovenstaande scenario nu officieel: Bajaj leent ruim 450 miljoen euro aan de Pierer Mobility en kan daarmee de schuldeiser de beloofde 30% van de vorderingen betalen. Tevens is er 150 miljoen ‘toegekend’ voor het opstarten van de (inmiddels dus weer stilgelegde) productie.

“Stefan Pierer zal de Raad van Bestuur verlaten na afronding van het herstructureringsproces van Pierer Mobility AG in juni 2025. De Raad van Commissarissen benoemt Verena Schneglberger-Grossmann, die sinds november 2015 binnen de KTM groep werkzaam is, als nieuw lid van de Raad van Bestuur van Pierer Mobility AG, als ondersteuning voor CEO Gottfried Neumeister.” – Pierer Mobility ad-hoc notification

Het is nu alleen nog onduidelijk hoe de lening van Bajaj omgezet zal worden in eigendom van Pierer Mobility en KTM. De  verwachting was eigenlijk dat de vrijgekomen zeten in de Raad van Bestuur door (nog) iemand van Bajaj ingevuld zou worden, maar dit is dus niet het geval.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws