Faillissement KTM/Pierer definitief afgewend, maakt doorstart met nieuwe investeringen
Zojuist is in het Oostenrijkse Ried am Innkreis de zitting afgelopen waarin beslist werd over de toekomst van KTM met het bericht dat er géén faillissement volgt. Dit betekent dat schuldeisers die samen meer dan 50% van ruim 2 miljard euro aan schuldenlast hebben uitstaan, instemden met de herstructureringsplannen, ondanks dat ze daarmee een zeer groot deel van hun geld kwijtraakten.
Snel 750 miljoen nodig
In het kort waren er na de ‘afkoelingsperiode’ van 90 dagen maar twee keuzes: een doorstart of een faillissement. Om KTM te kunnen redden, moest de meerderheid van de schuldeisers akkoord gaan met het herstructureringsplan. In de aanloop naar deze cruciale zitting bleek dat er op korte termijn 750 miljoen euro nodig zou zijn: ruim 150 miljoen om de productie weer op te starten en 548 miljoen om de schuldeisers al eind mei 30% van hun schulden te betalen. Van de 150 miljoen voor de opstart is nu 50 miljoen toegezegd.
Die schuldeisers raken wel de overige 70% van hun schuld kwijt, of het nou de dorpsbakker of een bank is. Juist hierover was de meeste discussie, omdat dit een zéér groot verlies voor alle schuldeisers is, terwijl KTM door mag onder dezelfde eigenaren. Dit alles betekent wel dat de officiële aanname van het herstructureringsplan pas zal plaatsvinden nadat het 30% contante aandeel is voldaan en nadat de voortzettingskosten veiliggesteld zijn.
Mediacircus
Rondom de rechtbank was het een drukte van belang, met veel pers en betrokkenen, waardoor er zo’n 100 man in de rechtszaal zaten. Oberösterreichische Nachrichten wist ‘s ochtends al te melden dat er “voorzichtig positieve signalen” waren tijdens onderhandelingen tussen schuldeisers en aandeelhouders, in de nacht voorafgaand aan de officiële zitting.
Bajaj
Vooraf werd gemeld dat KTM’s partner Bajaj 150 miljoen wilde investeren, waardoor het Indiase concern mogelijk wel meer dan 49% in het overkoepelende Bajaj KTM (statutair gevestigd in de Nederlandse KTM vestiging in Milsbeek) zou kunnen krijgen. Of dat ook zo is hangt af van de eveneens aangekondigde emissie van meer aandelen, waar de rest van het benodigde geld vandaan moet komen. Insiders meldden eerder ook dat er in totaal zeven potentiële investeerders waren overgebleven van de eerste 23 geïnteresseerden. Volgens (nogal wilde) geruchten zou BMW daar ook bij horen. Zeker is dat KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility AG zelf ook zo’n 150 miljoen inlegt.
Eerst verkopen, dan meer produceren?
De focus zal nu vooral komen te liggen op de verkoop van de enorme voorraden aan al geproduceerde motoren, de genoemde cijfers variëren van 130.000 naar het dubbele. Daarnaast moet in Mattighofen ook de productie van nieuwe motoren weer gaan draaien, al lijkt dat meer van symbolisch belang, omdat er immers nog genoeg te verkopen motoren bij de dealers en in de logistieke aanvoerlijnen staan.
Ingrijpende beslissingen
KTM kondigde vooraf al ingrijpende beslissingen aan, zoals het stilleggen van de productie, ontslag voor 550 werknemers, het aftreden van Stefan Pierer (met zonnebril aanwezig op de zitting, zie foto) als CEO en de terug-verkoop van het net aangekochte MV Agusta aan de vorige eigenaar. Tevens werd aangegeven dat de focus qua sales en marketing volledig op KTM komt te liggen, Husqvarna en GasGas zullen duidelijk op een tweede plaats komen. Toch meldt Pierer Mobility na de zittint dat “de geplande volledige capaciteitsbenutting van de vier productielijnen in éénploegendienst binnen drie maanden moet worden bereikt”.
Banen naar Azië
Het valt te verwachten dat er ook gekeken zal worden naar het nog meer verplaatsen van banen naar lage-lonenlanden als India en China, waar mede-aandeelhouders Bajaj en CFMoto al eerder meer delen van het productieproces overnamen. Over de activiteiten in motorsportkampioenschappen als MotoGP wordt al lang gediscussieerd, maar lijken deze vooralsnog door te gaan om het “Ready to race” merkimago te versterken.
Dochterondernemingen
Na de vergadering over het herstructureringsplan van KTM AG volgen vanmiddag soortgelijke zittingen over KTM-dochterondernemingen KTM Components GmbH en KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH. De verwachting is dat de beslissing hierover gelijk zal zijn aan die over het moederbedrijf.
UPDATE: PERSBERICHT PIERER MOBILITY AG
PIERER Mobility: Weer op het goede spoor – KTM AG reorganisatieplan geaccepteerd door crediteuren
- Contant quotum van 30%, betaalbaar vóór 23 mei 2025
- Verder vers kapitaal van circa 800 miljoen euro nodig
- Vanaf medio maart 2025 wordt de productie weer opgevoerd
KTM AG, een volledige dochteronderneming van PIERER Mobility AG, heeft op 29 november 2024 een verzoek tot herstructurering met zelfbestuur bij de rechtbank ingediend. Het doel van de procedure was om binnen 90 dagen met de schuldeisers tot een herstructureringsplan te komen.
Herstructureringsplan aangenomen
Tijdens de vergadering over het herstructureringsplan van vandaag hebben de schuldeisers ingestemd met het door KTM AG ingediende herstructureringsplan. De regeling bepaalt dat schuldeisers een contante uitkering van 30% van hun vorderingen ontvangen. KTM AG dient dit contante bedrag uiterlijk 23 mei 2025 aan de herstructureringsbeheerder te betalen.
Gottfried Neumeister, CEO van PIERER Mobility AG: “Ik ben dankbaar en blij vandaag. KTM is weer op het goede spoor. Onze medewerkers hebben de afgelopen drie maanden alles gedaan om ervoor te zorgen dat de race kan doorgaan. We hebben vandaag een belangrijk hoofdstuk afgesloten. Maar één hoofdstuk vertelt nooit het hele verhaal. Nu kunnen we het geweldige verhaal van KTM voortzetten. We doen het voor de miljoenen KTM-fans wereldwijd, voor wie we elke dag dankbaar zijn. Voor onze racers, op wie we verdomd trots zijn. En voor onze Oostenrijkse locatie, waar we diep in ons hart aan gehecht zijn. KTM blijft een van de beste werkgevers in de industrie in Opper-Oostenrijk.”
Vers kapitaal van circa 800 miljoen euro nodig
Om de kasquota en de verdere productie te financieren, heeft de Groep nieuw kapitaal nodig van circa 800 miljoen euro. Citigroup Global Markets Europe AG (“Citigroup”) kreeg de opdracht om dit beleggingsproces op een gestructureerde, transparante en efficiënte manier te ondersteunen in het belang van alle belanghebbenden.
Vanaf medio maart 2025 wordt de productie weer opgevoerd
Om de productie vanaf medio maart 2025 geleidelijk weer op te kunnen voeren, krijgt KTM AG vanuit de uitgebreide kring van aandeelhouders financiële middelen ter waarde van in totaal 50 miljoen euro ter beschikking. De geplande volledige capaciteitsbenutting van de vier productielijnen in éénploegendienst moet binnen drie maanden worden bereikt.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven