De reddingsplannen van KTM-moederbedrijf Pierer Mobility AG hebben vertraging opgelopen, doordat het nog niet is gelukt genoeg investeerders te vinden om de verplichte 30% van de schuldenlast vóór 23 mei 2025 af te betalen. Voor de doorstart van het noodlijdende Oostenrijkse motormerk KTM en submerken Husqvarna en GasGas, is deze betaling een cruciale voorwaarde van de rechtbank.
Continuïteitsveronderstelling
Gisteravond maakte Pierer Mobility AG bekend dat het opstellen van de jaarrekening van 2024 vertraging opliep omdat de zogenoemde Fortführungsannahme nog niet kon worden bevestigd. Hierop is de publicatie van het jaarverslag over het boekjaar 2024, gepland voor eind april 2025, uitgesteld; Pierer “streeft ernaar” dit uiterlijk op 30 mei te publiceren. Van de vóór 23 mei 2025 benodigde 600 miljoen euro, komt Pierer Mobility nog 150 miljoen tekort. Volgens het bericht voor de investeerders bevindt Pierer Mobility AG zich wel “in de afrondende fase van de onderhandelingen met investeerders in het eigen- en vreemd vermogen”.
De wettelijk verplichte buitengewone algemene vergadering van vrijdag gaat wel door, maar er zal niet meer worden gestemd over de al aangekondigde omzetting van de lening van € 200 miljoen van Bajaj in aandelen Pierer Mobilty. Daarmee kan Bajaj meerderheidsaandeelhouder worden in Bajaj Pierer AG, wat op zijn beurt grootaandeelhouder van Pierer Mobility is. Ook over de uitgifte van de nieuwe aandelen kunnen aandeelhouders niet stemmen, waardoor de daarmee betrokken 150 miljoen euro niet opgehaald kan worden.
Uiterst negatieve 2024-cijfers
Begin april maakte Pierer Mobility AG bekend dat de resultaten over 2024 “uiterst negatief” zijn door ingestorte verkopen en herstructureringskosten. Het eigen vermogen was eind december eveneens fors negatief, wat in de te presenteren jaarcijfers resulteert in het verdampen van de helft van het aandelenkapitaal. De buitengewone algemene vergadering op 25 april is daarvan een juridisch verplicht gevolg.
Voorwaarden en tijdsbestek
“In de lopende financieringsgesprekken is duidelijk geworden dat de door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen aan de Buitengewone Algemene Vergadering voorgestelde kapitaalmaatregelen, niet onder de voorgestelde voorwaarden en binnen het gestelde tijdsbestek kunnen worden uitgevoerd. (…) De onderneming werkt samen met de kernaandeelhouder aan een alternatief om het benodigde eigen vermogen te verhogen om te voldoen aan de quota van het herstructureringsplan.”- Pierer Mobility Ad Hoc ir mededeling
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven