KTM stopt als importeur CFMoto
Als onderdeel van de herstructurering van KTM gaat het geplaagde Oostenrijkse motormerk nu ook stoppen met haar rol als importeur van de producten van haar belangrijke Chinese partner CFMoto. Dit is één van de vele maatregelen om kosten te besparen voor de doorstart van KTM en tegelijkertijd de focus weer bij dat ene motormerk terug te krijgen. Het nieuws is officieel nog niet door KTM of CFMoto naar buiten gebracht, maar wordt bevestigd door motordealers in de UK. Het lijkt erop dat dit ook gaat gelden voor CFMoto’s elektrische submerk Zeehoo.
Hoe de wereldwijde samenwerking tussen KTM en CFMoto er nu uit gaat zien is afwachten, maar de import van de motoren van CFMoto komt in Engeland, Ierland, maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje in andere handen. De rol van importeur werd in 2022 juist overgeheveld naar KTM, dat toen ook het importeurschap van (het inmiddels weer terug verkochte) MV Agusta in Noord-Amerika op zich nam.
Belangrijke partner
In de presentatie voor investeerders voor KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility van een maand geleden, wordt de rol van CFMoto als “strong global partner” benadrukt, en daarin wordt het importeurschap in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Zwitsersland en de UK nog als bulletpoint genoemd (foto). CFMoto werkte tot nu toe wereldwijd dan ook zeer intensief samen met KTM.
Zo worden in China motorfietsen onder licentie KTM’s gebouwd en maken beide bedrijven samen ook motoren in China. Daarnaast heeft een aantal CFMoto modellen een motorblok van KTM als basis. Ook is CFMoto importeur van KTM in China en bezitten de Chinezen indirect een klein deel (2%) van de aandelen van KTM. Juist daarom wordt “Zhejiang Chunfeng Power Co., Ltd”, de officiële naam van CFMoto, regelmatig genoemd als mogelijke investeerder voor de doorstart, naast KTM’s andere Aziatische partner Bajaj Auto.
In Benelux verandert niets
In Nederland en België verandert er niks, want daar is BWimport al jaren de importeur van CFMoto. Tijdens de periode van onstuimige groei bij KTM leek het voor de hand te liggen dat dit zou kunnen veranderen, omdat KTM en CFMoto de wereldwijde banden aanhaalden. De verkoopprestaties van het Belgische bedrijf van Bart Wellemans waren echter altijd prima. In 2024 verkocht BWimport in Nederland 338 nieuwe CFMoto motorfietsen, wat een groei van 263 procent ten opzichte van 2023 betekende. Na het eerste kwartaal in 2025 staat de teller al op 146 kentekens, waarmee CFMoto in Nederland op plaats 9 van de verkoopcijfers staat, nog boven Ducati en Piaggio.
Verdrievoudiging verkopen CFMoto Benelux
Bart Wellemans tegenover Nieuwsmotor: “wij zijn als importeur altijd zelfstandig geweest en gebleven, KTM heeft dan ook nooit een rol gespeeld in ons leveringstraject. We doen het met CFMoto erg goed, vorig jaar verdrievoudigde de verkoop in de Benelux en ook dit jaar mikken we weer op verdrievoudiging, tenminste, als we de motoren snel genoeg binnen kunnen krijgen.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven