Skip to main content

Pierer/KTM vraagt uitstel van betaling aan

Pierer Industrie AG, moederbedrijf van motormerken KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta, heeft in Oostenrijk uitstel van betaling aangevraagd. De gekozen Restrukturierungsordnung (ReO) procedure is vergelijkbaar met het -relatief nieuwe- Nederlandse “preventieve herstructureringsstelsel”, een onderdeel van de faillissementswetgeving, en geldt puur voor een vooraf gemeld drietal hoge leningen. Deze procedure verschilt met surceance van betaling qua ingrijpen in het dagelijks bestuur, wat in dit geval in handen van het bedrijf zelf blijft, in plaats van bij een door de rechtbank aangestelde (externe) bestuurder terechtkomt. Wel wordt er gesproken over het aanstellen van een curator die de belangen van de schuldeisers behartigt.

“Pierer Industrie AG gaat ervan uit dat als de op KTM AG-niveau overwogen maatregelen worden geïmplementeerd, het risico bestaat dat de uitstaande kapitaalsbedragen van de volgende financieringen van Pierer Industrie AG vervroegd opeisbaar zullen zijn. De vervroegde terugbetaling van deze financiering zou leiden tot het faillissement van Pierer Industrie AG.” – IR bericht Pierer Industrie AG

247 miljoen

Met de procedure voorkomt Pierer dat schuldeisers die leningen vervroegd terug willen hebben, wat het einde van KTM zou betekenen. De betreffende schuldenlast betreft een obligatielening ter waarde van € 100 miljoen via de Weense beurs met als looptijd 2020-2028, plus een promesselening voor een bedrag van EUR 132,5 miljoen (looptijden: 2020-2025 en 2020-2026) en een onderhands geplaatste obligatielening met een totaal nominaal bedrag van € 15.000.000,- (looptijd: 2021-2033).

“Geen overmatige schuldenlast”

“Deze herstructureringsprocedure is noodzakelijk om het kapitaal volledig te kunnen terugbetalen. (…) Het doel is simpelweg om de vervaldata te verlengen. Pierer Industrie AG heeft geen overmatige schuldenlast; dit zelfs zonder rekening te houden met haar indirecte deelname aan KTM.” – IR bericht Pierer Industrie AG

Zoals gezegd geldt dit uitstel van betaling alleen voor de drie bovengenoemde leningen, volgens Pierer worden alle andere leveranciers en eventuele schuldeisers gewoon betaald. Voor de drie leningen geldt overigens dat ze wel volledig afbetaald moeten worden; in deze procedure gaat het er puur om te voorkomen dat ze vroegtijdig afbetaald moeten worden.

Extra lening nodig

Zoals eerder gemeld is Pierer juist bezig meer dan 100 miljoen aan extra leningen te krijgen, vooral van de grootaandeelhouder Pierer Bajaj AG, waarin de Indiase motorgigant Bajaj bijna de helft van de aandelen bezit en Pierer de rest. Beide partijen zullen dus over de brug moeten komen, waarbij vooral Bajaj weinig keus lijkt te hebben.

“KTM AG is via het beursgenoteerde PIERER Mobility AG momenteel in gesprek met haar schuldeisers en haar kernaandeelhouder Pierer Bajaj AG over een noodzakelijk overbruggingsfinanciering ter grootte van een bedrag van minimaal 100 miljoen euro (“eines dreistelligen Millionenbetrags“) en onderzoekt tevens alle noodzakelijke herstructureringsmaatregelen.” – IR bericht Pierer Industrie AG

Update 26 november

In een vandaag uitgegeven bericht voor investeerders en het bijbehorende persbericht wordt gesproken over een noodzakelijke “pitstop”, waarvoor het bedrijf op 29 november 2024 een aanvraag indient als inleiding van gerechtelijke herstructureringsprocedures met eigen beheer (Sanierungsverfahren unter Eigenverwaltung). Ook wordt gesproken over een omzetdaling van meer dan 1 miljard euro en een verlies in de honderd(en) miljoenen in 2024.

“De Raad van Bestuur van KTM AG heeft daarom vandaag besloten om de aanvraag in te dienen voor de inleiding van gerechtelijke herstructureringsprocedures met eigen beheer over de activa van KTM AG en haar dochterondernemingen KTM Components GmbH en KTM F&E GmbH. De procedure biedt de mogelijkheid om de activa onder toezicht te blijven beheren en de KTM Group zelfstandig te reorganiseren. Alle andere dochterondernemingen van KTM AG, met name alle verkoopmaatschappijen, worden niet beïnvloed.” – Pierer Mobility AG Investor Relations

“Een herdimensionering van de productie moet leiden tot een geleidelijke aanpassing van de overtollige voorraad bij KTM en haar dealers in de komende twee jaar. Dit zal resulteren in een vermindering van de operationele prestaties op de Oostenrijkse locaties van in totaal meer dan 1 miljard euro in de jaren 2025 en 2026.”

“Het herstructureringsproces zal resulteren in extra potentiële verliezen, bijvoorbeeld door eenmalige uitgaven zoals noodzakelijke afschrijvingen (…) personeelsreducties, evenals het tekort aan vaste kosten als gevolg van de verminderde operationele prestaties en andere kosten die voortvloeien uit het herstructureringsproces. Bijgevolg verwacht het bedrijf voor het lopende boekjaar 2024 een negatief jaarlijks nettoresultaat in het zeer hoge driecijferige miljoenbereik vanwege de bovengenoemde redenen.”

Pierer Industrie AG heeft daarom besloten vandaag een Europese herstructureringsprocedure in te leiden in overeenstemming met de Restructuring Regulations (ReO).


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws