Skip to main content

Aanbesteding motorkleding politie loopt weer vertraging op

De aankoop van nieuwe motorkleding voor de motorrijders van de Nederlandse politie heeft weer vertraging opgelopen. De in 2018 al voor het eerst uitgeschreven tender werd eerst volledig afgebroken en daarna in tweeën gedeeld, maar de testperiode is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dit blijkt uit openbare documenten van de Europese aanbesteding voor mogelijke leveranciers van het nieuwe motorkledingpakket.

Eerste ronde

Al in 2016 werd er lijst van klachten opgesteld door de Nederlandse Politie Bond over de in gebruik zijnde motorkleding van Richa, waarin de gebruikte stof en ritsen, maar ook de pasvorm en onderlinge combinatie van de kledingstukken werden genoemd. In 2018 begon de politie met een aanbestedingstraject door op zoek te gaan naar één leverancier van zowel een leren motorpak als een textiel all-weatherpak en een los regenpak.

Leveranciers afgeserveerd

Eind 2019 werd er echter bekend gemaakt dat er geen enkel motorkledingmerk in staat of bereid was aan de eisen van de politie te voldoen, waarop de politie de aanbesteding introk. Tegenover Nieuwsmotor.nl werd  toen gemeld: “We waren op zoek naar één leverancier voor alle motorkleding van onze motorrijders. Helaas voldeden beide inschrijvers niet aan de officiële vraagstelling”. De schuld daarvoor lag volgens de inkopers volledig bij de motorkledingleveranciers, waarbij nog vermeld werd dat Richa en Damen/Topskin de inschrijvers waren.

Informatie uit de markt

In 2020 was het tijd voor een nieuwe ronde voor de aankoop van de opvallende motorkleding, maar niet nadat de politie zich eerst in een zogenaamde ‘consultatieronde’ door de fabrikanten liet voorlichten over (on)mogelijkheden voor haar motorrijders. Dit nam blijkbaar nogal wat tijd in beslag, want pas in 2023 kwamen de inkopers van de politie met een vooraankondiging van een nieuwe aanbestedingsronde.

Ondertussen had de Koninklijke Marechaussee zonder noemenswaardige problemen een nieuw zevenjarig contract afgesloten met Stadler, waarvan de levering recent is gestart.

Geen leer meer

Als reactie op de marktconsultatie besloot de politie rigoureus te stoppen met lederen motorkleding, door nu te kiezen voor een all-weather motorpak, gecombineerd met een ‘doorwaai’ motorpak en een los regenpak, vanuit een budget van 22 miljoen voor 6 jaar. Opvallend was wel dat die drie soorten motorpakken nu via twee verschillende aanbestedingen uit de markt moesten komen, terwijl de motorrijders ze toch echt alle drie samen in de kast krijgen te hangen.

Opvallende kleurkeuze

Nog opvallender was de kleurkeuze, omdat de politie voor de motorjas overstapt van geel naar blauw, wat beter binnen de huisstijl van de politie valt. Nadeel hiervan is wel dat er hierdoor geen geleidelijke overgang mogelijk is, maar àlle motorrijders een nieuw kledingpakket moeten hebben. De keuze voor blauw werd daarbij ondersteund door een wat curieus TNO-onderzoek, waaruit volgens de onderzoekers bleek dat fluo-geel net zoveel opviel als blauw, maar waarbij een los hi-viz vest voor werkzaamheden langs de snelweg alsnog nodig bleek. Overigens is bij de genoemde nieuwe motorkleding voor de Marechaussee juist de switch van wit naar geel gemaakt…

Uitstel inleverdatum

De kledingfabrikanten hebben meerdere keren de taktische inkopers van de politie om uitstel gevraagd, wegens onduidelijkheden in de aanbestedingsdocumenten over het inleveren van de testpakken:

  • Het was onduidelijk op welk moment er welk aantal motorpakken moest worden ingeleverd
  • De technische specificaties en maten waren onduidelijk

Eind februari kwam de Projectgroep Opvallende Motorkleding met een brief voor alle potentiële leveranciers. Omdat “enkele documenten verduidelijkt moeten worden, om tegenstrijdigheden op te lossen”, waardoor “is gebleken dat de huidige inschrijfdatum van 1 mei 2024 niet haalbaar is om te voldoen aan de gestelde eisen” en “intern moeten er zaken worden afgestemd”.

Datum kiezen

Deze week werden de leveranciers gevraagd zelf maar een datum te noemen die ze redelijk achten om de 11 testpakken van beide soorten (Opvallende Motorkleding All-weather en Opvallende Motorkleding Doorwaai) in verschillende maten aan te leveren. Het ligt voor de hand dat hierdoor de voor november 2024 geplande gunning van de aanbesteding en dus de ingang van nieuwe raamovereenkomst (begin 2025) niet worden gehaald…

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws