Uit onderzoek van TNO blijkt dat een nieuwe blauwe motorjas net zo goed zichtbaar is als een kwalitatief hoogwaardig fluo-geel motorjack na één jaar gebruik. Bij regelmatig dragen en wassen verliest de fluo-gele kleurstelling van motorjacks namelijk dermate veel zichtbaarheid, dat een blauwe jas met gele strepen bijna even goed opvalt. Zo luidt de opvallende conclusie in een door de politie aangevraagd onderzoek, om over te stappen van gele naar blauwe motorjassen. Rare bijkomstigheid van die overstap naar blauw is overigens wel dat motoragenten overdag alsnog een fluo-zichtbaarheidsvest moeten gaan dragen bij werkzaamheden ‘op of langs de weg’, zo blijkt nu.
Huisstijl en duurzaamheid
Bij de recente Europese aanbesteding voor nieuwe motorkleding voor de politie viel vooral op dat er een nieuwe kleurstelling voor de huidige Richa motorjassen van motoragenten aankomt. In plaats van het nu bekende fluogeel met een zwarte streep, moet het een politieblauwe jas met gele strepen worden. De politie zelf noemt daarvoor vooral ‘duurzaamheid’ als hoofdreden. Daarmee wordt bedoeld dat een blauwe motorjas langer te gebruiken is dan een fluo-gele, omdat die laatste te snel verkleurt en daardoor sneller niet meer toonbaar is.
“Omdat de fluogele jas bij regelmatig gebruik zó snel verkleurt dat hij binnen een jaar moet worden afgeschreven, heeft de politie besloten om voor een meer duurzame oplossing te kiezen.” – TNO memorandum Opvallendheid Nieuwe Uniformen Motoragenten
Opvallendheidsmeting
De politie heeft TNO gevraagd om de opvallendheid van de huidige motorkleding en een aantal prototypes van de nieuwe motorkleding te meten en onderling te vergelijken, in relevante situaties voor een motoragent. Daarvoor werd voor de blauwe kleurstellingen gebruik gemaakt van ‘mock-up’s’, dus geen echte politieblauwe motorkleding, omdat die immers nog niet bestaat.
Vijf motorpakken
In het onderzoek heeft TNO vijf soorten motorkleding getest:
- Fluogeel in nieuwstaat (huidige motorkleding) – A
- Verouderd fluogeel (huidige motorkleding, 1 jaar oud) – B
- Politieblauw met gele strepen – C
- Politieblauw met zilveren transfer strepen (retroreflecterende film) – D
- Politieblauw met zilveren prisma strepen (prismatische retroreflecterende materialen) – E
De experimenten zijn met drie waarnemers uitgevoerd aan de hand van opvallendheidsmetingen in tien verschillende scenario’s. Die onderzochte situaties variërend van “snelweg met lichte achtergrond (dag)” tot “stad met clutter (nacht)”. Als extra waren er ook nog metingen met natte uniformen, met het zwaailicht op de motor ingeschakeld of met een oranje traffic cone (“fakkel”) voor de motoragent.
Grappig detail: enkele van de nieuw ontworpen motorjassen waren voorzien van glow-in-the-dark politielogo’s. Die bleken -op korte afstand- goed zichtbaar.
Fluogeel blijft het best zichtbaar, maar…
Uit de meeste scenario’s bleek dat een motoragent bij daglicht toch het meeste opvalt in het huidige fluogele Richa motorpak, maar alleen als die politiemotorjas in nieuwstaat is. Die score qua ‘detectiehoek’ wordt gevolgd door het één jaar oude fluogele uniform en het politieblauwe uniform met fluogele strepen, die ongeveer even goed te detecteren zijn. Dat laatste leidt dan tot de eindconclusie: een nieuwe blauwe motorjas is net zo goed zichtbaar is als het huidige fluo-geel motorjack na één jaar gebruik. De politieblauwe uniformen met alleen zilveren refelectiestrepen kwamen met de kleinste detectiehoeken als laatste uit de test. ’s Nachts scoren alle uniformen overigens vrijwel even goed.
Qua identificatie (“kijk, een poltieagent!”) presteren het fluogele uniform in nieuwstaat en het politieblauwe uniform met fluogele strepen overdag het beste. Daarbij viel het de waarnemers op dat de fluogele motorhelm goed helpt. Die lijkt er bij het nieuwe uniform dan ook in de gele kleur bij te blijven, al is daarvoor recent nog een Europese aanbesteding mislukt, zoals dat eerder ook voor de motorkleding gebeurde.
Gore-Tex en fluogeel moeilijk samen
Op het TNO-onderzoek valt weinig af te dingen, behalve dat er alleen getest is met motorjacks van de huidige leverancier van de politie en niet van concurrenten. Feit is dan wel weer dat bij alle motorkleding van hoge kwaliteit de gele kleur sneller vervaagt dan goedkope motorkleding. Dit komt doordat er gebruik gemaakt wordt van Gore-Tex of een vergelijkbaar hoogwaardig materiaal, waarbij er door Gore-Tex weer eisen aan het gebruikte textiel (polyester/polyamide) wordt gesteld. Die combinatie staat garant voor de gewenste waterdichtheid en veiligheid, maar heeft als -bekende- consequentie dat de fluogele kleurechtheid beduidend minder is. Wat dit voor de nieuwe gele motorjas van de Koninklijke Marechaussee betekent is dan ook vooral een kwestie van afwachten…
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Extra zichtbaarheid door los vest
Met de blauwe motorkleding wordt het, door veiligheidseisen voor hulpdiensten, overdag wel verplicht een ‘zichtbaarheidsvest’ te dragen bij werken op of langs de weg, zo blijkt uit een intern bericht. Het fluo-hesje gaat volgens de projectgroep straks wel goed aansluiten op het motorpak, maar een aanritsbaar vest (zoals een Nederlands motorkledingmerk al heeft) lijkt geen optie, omdat de extra rits daarvoor in de aanbesteding ontbreekt.
Bij de werkzaamheden ‘op of langs de weg’ moet voldaan worden aan iso-normeringen, waarvoor de nieuwe motorkleding te weinig vierkante centimeters aan reflecterend materiaal heeft. Zo’n los hi-viz vest lijkt alleen wel onhandig voor politie-motorrijders die de hele dag op de weg zitten; als ze vaak verkeer moeten regelen of de hele dag op of langs de weg werken, zullen ze moeten kiezen; continu dragen zal van invloed zijn op de ventilatie en voldoet ook niet aan de zo gewenste huisstijl, maar het vest steeds weer aan/uit doen en opbergen lijkt ook verre van ideaal.
In het TNO-rapport wordt overigens met geen woord over dit zichtbaarheidshesje gesproken, het is dan ook niet in het onderzoek meegenomen. Ook in de aanbestedingsdocumenten is het niet terug te vinden, terwijl het toch een belangrijke factor lijkt. Volgens een woordvoerster van het Politie Diensten Centrum is het losse zichtbaarheidsvest misschien wel ‘een nadeel’, maar dat is niets anders dan voor agenten in een gewoon uniform en daarom niet relevant voor de aanbesteding.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven