Skip to main content

KTM geeft meer duidelijkheid over verkoopcijfers 2025

KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility heeft in een financiële verklaring de recent gepresenteerde verkoopcijfers van het eerste halfjaar (H1) van 2025 verduidelijkt. In de eerder uitgegeven statement werd voornamelijk gemeld dat er “meer dan 100.000 motorfietsen” in het eerste halfjaar van 2025 aan consumenten werden verkocht, plus de helft van dat getal aan dealers, wat voor een objectieve inschatting te weinig informatie was. Daar komt nu meer informatie bij, die aangeeft dat, tijdens de problemen rondom het noodlijdende concern, de verkoopcijfers met bijna de helft daalden. Opvallend genoeg meldt het concern nu een enorme “herstructureringswinst”, maar dat is wel een heel bijzondere zienswijze.

Vanaf vandaag moeten er weer nieuwe motorfietsen van de band in het Oostenrijkse Mattighofen rollen. Daarbij speelt nog wel hoe de overname door het Indiase Bajaj Auto juridisch vorm krijgt.

Verkoopcijfers en verkoopcijfers

In de berichtgeving zijn twee verschillende verkoopcijfers genoemd. Als eerste natuurlijk het bovengenoemde aantal van “meer dan 100.000”, wat niet verder werd gespecificeerd maar nu wel onderstreept wordt met “dealers rapporteerden bemoedigende verkoopcijfers aan eindklanten”. Dit betreft dus nieuwe motoren die uit voorraad door dealers aan motorrijders zijn verkocht. Deze verkoopcijfers zijn dus eigenlijk geen cijfers van KTM zelf als bedrijf, maar kunnen zeker wel zodanig worden gezien. KTM was in de eerste berichtgeving dan ook zeer positief hierover. Echter, ook nu maakt Pierer Mobility AG niet bekend waar welke motoren werden verkocht, wat nogal uitmaakt voor de waarde ervan; als het alleen lichte modellen in India zijn valt die tegen, als het in Europa met grotere motoren gebeurt is dat juist een enorme opsteker.

Oostenrijk -56% vs. India +8%

Wel geeft KTM zelf als tweede cijfer aan dat de Pierer Mobility Group als fabrikant 50.334 motorfietsen in de eerste helft van 2025 aan dealers, importeurs en handelaren verkocht. Dat zijn er natuurlijk heel veel (56%) minder dan de 115.145 van H1 vorig jaar, wat uiteraard niet meer dan logisch is. Daarnaast werden er 34.950 motorfietsen (vorig jaar: 32.351) verkocht via de “strategische partner Bajaj Auto”, het bedrijf wat nu de eigenaar van KTM, Husqvarna en GasgGas is. Hier komt nu wel de verdeling ervan naar voren.

Er wordt niet gemeld waar de 34.950 bij Bajaj in India geproduceerde motoren verkocht werden, maar het ligt voor de hand dat dit (bijna) geheel op de Indiase thuismarkt van Bajaj is. De groei van de verkopen daar is een zeldzaam lichtpuntje voor het geplaagde Oostenrijkse motormerk. De groep verkocht zo in totaal 85.284 motorfietsen (vorig jaar: 147.496 eenheden), een daling van 42% van de ‘wholesale’ verkoopcijfers ten opzichte van H1 in 2024, die toen overigens ook al onder druk stonden. Of dat goed of slecht is weet niemand, maar het is wel goed te zien dat de combinatie KTM-Bajaj solide werkt.

De lastige ontwikkelingen tijdens- en na de faillissementsprocedure waren natuurlijk ook terug te zien in de omzet van de Oostenrijkse motorfabrikant, die met 57,8% daalde tot € 425 miljoen. 46,5% van die omzet werd gegenereerd in Europa, 32,4% in Noord-Amerika en 21,1% in andere markten.

“Herstructureringswinst”

“De succesvolle afronding van de herstructurering van KTM AG en twee van haar dochterondernemingen resulteerde in een herstructureringswinst van 70% van de geregistreerde crediteurenvorderingen, oftewel € 1,187 miljard. Dit zal resulteren in positieve winstcijfers in de eerste helft van 2025. De EBITDA bedroeg € 1,003 miljard, de EBIT € 931 miljoen en de nettowinst over de periode € 740 miljoen.” – PIERER Mobility AG: Preliminary results H1 2025

Bovenstaande tekst is wel heel bijzonder, maar zo werkt de financiële wereld. Wat er hier namelijk gebeurt is dat van de schuldenlast, waarvan na het bijna-faillissement maar 30% aan de schuldeisers betaalde hoefde te worden, de afgeboekte, niet betaalde, overige 70% opeens als winst wordt gezien. Dat neemt overigens niet weg dat nettoschuld van Pierer Mobility door deze procedure weliswaar meer dan gehalveerd werd, maar toch nog steeds € 756 miljoen groot is.

Management in de spotlights

Bij de recente MotoGP-race in Brno (Tsjechië) trad voor het eerst de nieuwe KTM CEO Gottfried Neumeister (foto) in de spotlights, die vooral uitvoerder van de nieuwe eigenaar zal worden. Waar in het verleden Stefan Pierer en Hubert Trunkenpolz vaak met naamvermelding in beeld werden gebracht, was die eer nu voor de nieuwe baas. Pierer heeft dan ook geen officiële functie meer binnen het concern, en Trunkenpolz (“de T van KTM”) is nu voorzitter van de Raad van Bestuur bij MV Agusta. Daarover verklaarde de nieuwe MV-CEO recent in een interview dat Trunkenpolz’ positie niks meer met KTM van doen heeft: “Trunkenpolz is een fulltime MV Agusta-manager zonder enige connectie met KTM”, aldus MV Agusta CEO (en ook ex-KTM manager) Luca Martin.

Lening omzetten naar aandelen

Tegelijkertijd met de voor vandaag aangekondigde productiestart, speelt achter de schermen nog de feitelijke overname door Bajaj Auto. Dat Indiase bedrijf had via een getrapte constructie al 49,9 procent van de aandelen in bezit. Na het bijna-faillissement kwamen er nog vele honderden miljoenen uit India naar Oostenrijk, maar dat werd een lening genoemd, maar dan wel eentje die KTM nooit terug kan betalen. Nu wordt er dan ook vooral juridisch bekeken hoe die lening in aandelen omgezet kunnen worden, zodat Bajaj ook feitelijk de eigenaar van KTM, Husqvarna en GasGas wordt, al ligt dat project ondertussen wel achter op schema.



Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven