Met een omzet van 1.007 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2024 kende de PIERER Mobility Group, moederbedrijf van motormerken KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta, een omzetverlies van maar liefst 27 procent in het eerste halfjaar. Ongeveer 93% van de omzet kwam voor rekening van het segment Motorfietsen en 7% van het segment Fietsen. Van de totale omzet werd 61% in Europa gegenereerd, 27% in Noord-Amerika (VS, Canada, Mexico) en 12% in andere landen.
Bedrijfsresultaat met negatieve cijfers
Het bedrijfsresultaat EBIT (inkomsten voor aftrek van rente en belastingen) bedroeg in het eerste halfjaar van 2024 -195 miljoen euro en is daarmee aanzienlijk lager dan het positieve resultaat van plus € 97 miljoen in de eerste helft van vorig jaar.
De belangrijkste oorzaak van het negatieve resultaat wordt toegeschreven aan het fietsensegment met -117 miljoen euro. Bij het segment Motorfietsen bedroeg het verlies -78 miljoen. De Raad van Bestuur verwacht dat het totale resultaat in de tweede helft van het jaar, vooral gedreven door een productmix met hogere marges, wél positief zal zijn.
Macro-economisch klimaat als oorzaak
Het macro-economische klimaat wordt als oorzaak gezien van de tegenvallende resultaten. Met name de hoge rente in de VS, de inflatie in veel Europese landen en een vertraging van de wereldwijde economische groei hadden een negatieve invloed op de motorverkoop in de eerste helft van 2024. Deze daalde dan ook met maar liefst 21,2% tot een totaal van 147.496 eenheden. Ongeveer 44% van de motorfietsen werden verkocht in Europa, 21% in Noord-Amerika, inclusief Mexico, 22% in India en Indonesië en 13% in de rest van de wereld. In maart van dit jaar verwierf PIERER Mobility een meerderheidsbelang in MV Agusta. De integratie van de Italiaanse fabrikant van luxe motorfietsen verloopt volgens plan.
De te nemen maatregelen om de winst in het tweede halfjaar te verbeteren
Om het resultaat in de tweede helft van het jaar te verbeteren zijn de volgende maatregelen genomen die overigens al in juni werden aangekondigd:
- In het derde kwartaal zal een verdere aanzienlijke kostenreductie plaatsvinden door de reductie van 200 extra medewerkers in het overheadgebied. Samen met de kostenverlagingen en personele aanpassingen die al in de eerste helft van het jaar zijn doorgevoerd, zal dit het concurrentievermogen op de lange termijn veiligstellen en versterken.
- De vermindering van de productievolumes met ongeveer 25% in 2024 is bedoeld om de druk op de product pijplijn en de magazijnen van dealers te verlichten. Dit zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de kapitaaltoezegging en dus ook van de netto schuld.
- Een ander aandachtspunt is het verhogen van de efficiëntie in productontwikkeling. De focus ligt op het afstemmen en prioriteren van activiteiten als onderdeel van de premium merkstrategie van de Groep, evenals het stroomlijnen en versnellen van ontwikkelingsprocessen
- De verlieslatende fietsdivisie wordt stelselmatig geherstructureerd. De herschikking die al in het boekjaar 2023 is ingezet met een focus op het premiumsegment, zal in 2024 worden geïmplementeerd en afgerond.
Vooruitzichten voor het boekjaar 2024 bevestigd
De ontwikkeling van de registraties van motorfietsen in de kernmarkten liet in de eerste helft van het jaar een gemengd beeld zien: een licht positieve trend van de totale vraag in Europa, voornamelijk gedreven door het lage prijssegment (Chinese import), werd gecompenseerd door een daling van de vraag in Noord-Amerika, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland.
Voor de tweede helft van dit jaar verwacht de Raad van Bestuur een aanzienlijk beter resultaat, ondersteund door een productmix met hogere marges, met name in het offroad-segment. Voor heel 2024 voorspelt het echter een omzetdaling van 10% tot 15% ten opzichte van het voorgaande jaar.
In het segment Motorfietsen gaat de Raad van Bestuur ervan uit dat de ingezette kostenbesparingen de negatieve effecten van de dalende verkopen zodanig zullen compenseren dat in het boekjaar 2024 een evenwichtige tot licht positief bedrijfsresultaat kan worden gerealiseerd. De ontwikkeling van bestaande dealers en de verdere uitbreiding van het dealernetwerk ter ondersteuning van de merkstrategie zullen in het boekjaar 2024 belangrijke thema’s zijn.
In de sector Fietsen verwacht de Raad van Bestuur echter een significant negatief bedrijfsresultaat (EBIT) van -110 tot -130 miljoen euro, die vooral het gevolg is van buitengewone bijzondere waardeverminderingen en herstructureringsbehoeften.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven