MV Agusta stopt met de ontwikkeling en productie van de “Chinese” Lucky Explorer 5.5, een lichte versie van de (ook nog niet uitontwikkelde) Lucky Explorer 9.5. “De 5.5 staat tijdelijk stil”, bevestigde Timur Sardarov, CEO van MV Agusta, tegenover het Britse motorblad MCN. “Het project is gepauzeerd en we evalueren de marktomstandigheden voor deze motorfiets binnen het KTM-verkoopnetwerk.”
Eind 2021 onthulde MV Agusta beide adventuremotoren onder de nieuwe naam Lucky Explorer, een duidelijk knipoog naar de historische Cagiva Dakar-wedstrijdmotoren met sponsoring van sigarettenmerk Lucky Strike. Cagiva is een slapend merk van MV Agusta. De kleine 5.5 met een 554 cc paralleltwin werd echter niet bij MV zelf gebouwd, maar bij het Chinese Qianjiang (QJ). QJ is ook wel bekend als QJMotor en in Europa vooral actief als eigenaar van het voormalig Italiaanse merk Benelli.
KTM mede-eigenaar MV
Begin 2022 werd er een bestelsite voor beide LE-modellen geopend. Daarna veranderde de wereld van MV Agusta echter razendsnel, omdat KTM een belang van 25,1% in MV kreeg en de Oostenrijkers niet alleen de wereldwijde distributie van MV’s op zich namen, maar ook de inkoop van alle materialen voor de bouw van nieuwe motoren.
Op zich leek dat nog geen enkel probleem voor de aangekondigde Lucky Explorer-modellen, maar dat veranderde toen KTM-baas Stefan Pierer, nu als nieuwe ‘partner’ van MV, zich direct keihard uitsprak over de line-up van MV Agusta, waarbij hij de Lucky Explorers de grond in boorde als niet passend bij MV Agusta. Een paar dagen later publiceerde Sardarov de eerste beelden van een (door hemzelf bestuurd) rijdend prototype van de Lucky Explorer 9.5.
Sindsdien verschillen de berichten uit MV en KTM wel vaker van elkaar.
“Niemand heeft die modellen nodig, en vooral niet met die naam” – Stefan Pierer
Daar komt bij dat de Pierer Group (KTM, Husqvarna, GasgGas) zeer nauwe banden heeft met het Chinese CFMoto, een concurent van QJmotor. Onderling worden er motorblokken en fabricagelocaties en distributiecontracten uitgewisseld, waarvan MV in de nieuwe situatie ook zou kunnen profiteren.
Sardarov zegt eigen baas te blijven
Op de vraag of dit de oorzaak was van de pauze in de productie van 5.5, zei Sardarov tegen MCN: “Er is niets specifieks besproken en niemand heeft dit onderwerp ter sprake gebracht. We werken samen met Pierer Group en er lopen een paar projecten, maar CFMoto heeft niets met ons te maken. “We hebben een paar projecten lopen met [QJ] en we kijken ernaar uit om verder te gaan”, voegde hij eraan toe. “Er zullen motorprojecten en een paar industrialisatieprojecten gaande zijn en er zijn nieuwe projecten die we in de toekomst lanceren. Het belangrijkste principe is dat MV Agusta onafhankelijk blijft van de designtaal en de engineering van de producten en bedrijven binnen de KTM Group. MV Agusta zal geen deel uitmaken van de platformbouw en merkoverschrijdende platformstijl waar KTM om bekend staat”.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven