KTM-moederbedrijf Pierer Mobility heeft sinds november 2022 een belang van 25,1% in het Italiaanse motormerk MV Agusta, waarna direct de vraag ontstond wat het einddoel van de “Oranje Pacman” van de motorindustrie is. Die vraag lijkt nu beantwoord: in een interview met een Italiaans tijdschrift liet Hubert Trunkenpolz de zinsnede “zodra we de meerderheid in het bedrijf hebben…” vallen.
Trunkenpolz bevestigde die uitspraak over meer dan vijftig procent van de aandelen tegenover het Duitse motorblad Motorrad: “Het klopt dat ik dat zo gezegd heb. Ons aandeel zal in de loop van de tijd worden verhoogd, de aandeelhouders zijn alleen overeengekomen om de planning daarvan niet openbaar te maken.”
Recent nam KTM al de distributie en verkoop van MV’s in de USA en Canada over, waarna dezelfde werkwijze in Europa werd aangekondigd. In Nederland en België wordt nu al verwezen naar KTM bij vragen over MV Agusta’s motordealers in de Benelux, maar er is bijvoorbeeld nog geen Nederlandse prijslijst van MV of een zichtbaar dealernetwerk.
KTM: eerst twee jaar investeren in MV Agusta
Trunkenpolz liet het tijdschema achter de geleidelijke overname echter wel ruim doorschemeren: “We willen de komende twee jaar zwaar investeren in de fabriek in Varese. Maar eerst moeten we werken aan het verkoop- en distributienetwerk en een duurzame bedrijfsstructuur ontwikkelen voor MV Agusta. Want zoals het er nu uitziet, kan MV Agusta als business niet zelfstandig blijven bestaan.”
De T van KTM
Hubert Trunkenpolz is overigens niet zomaar iemand, maar één van de hoogste managers binnen Pierer Mobility. Daarnaast is zijn familienaam Trunkenpolz verantwoordelijk voor de T in de afkorting KTM. Net als Stefan Pierer neemt ook Trunkenpolz geen blad voor de mond; hij laat duidelijk zien dat eigenaar Sardarov weliswaar vele tientallen miljoen in MV pompte, maar dat daar eigenlijk geen resultaten van te zien zijn.
Who’s the boss?
Volgens Trunkenpolz, werden er in 2022 in totaal maar 1000 MV’s in Varese geproduceerd, terwijl de capaciteit naar maximaal 12.000 moet gaan. In een interview liet Stefan Pierer zich overigens zéér kritisch uit over de reeds aangekondigde, nieuwe MV Agusta Lucky Explorer adventuremodellen, “Niemand heeft die modellen nodig, en vooral niet met die naam”, aldus de grote baas van de motormerken KTM, Husqvarna en GasGas. Het mag duidelijk zijn dat Pierer en Trunkenpolz niet van plan zijn om de huidige eigenaar door te laten modderen. Het lijkt wel voor de hand te liggen dat Timur Sardarov kan aanblijven; nadat KTM haar aandelen kocht moest ook de Russische oligarch nog flink geld naar de motorfabrikant overmaken.
MV blijft in Italië
De vrees dat KTM ook MV Agusta naar Oostenrijk gaat halen, om zo de al decennia aanhoudende Italiaanse chaos rondom het merk af te sluiten (zoals dat wel eerder bij Husqvarna gebeurde), wordt door Hubert Trunkenpolz gedempt: “Dat zal niet gebeuren. Wie MV Agusta uit Italië -ver van de historische fabriek in Varese- haalt, veroordeelt het merk tot de dood”.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven