BSA kondigt naast de Gold Star 650 een nieuwe scrambler-versie aan met de naam B65. Het verschil tussen beide modellen is niet enorm; naast nieuwe kuipdelen krijgt de B65 scrambler-versie een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel met stoerdere, semi-offroad Pirelli Scorpion STR motorbanden. Gebleven is de 652 cc eencilinder van de eind 2021 onthulde ‘nieuwe’ Gold Star 650, met zo’n 45 PK en 55 Nm. Dit motorblok is overigens een doorontwikkeling van het Rotax blok uit de Aprilia Pegaso en BMW Funduro.
Mahindra
Het klassieke motormerk is al even in handen van het Indiase Mahindra conglomeraat. In Nederland wordt BSA nog niet geleverd, het is dan ook wat onduidelijk wie de importeur is. Mogelijk zou dit Moteo kunnen worden, omdat die ook al de importeur van ‘zustermerk’ Peugeot Motocycles is, een merk dat ook door de Indiërs werd ingelijfd. Dan valt echter op dat hier tot nu toe alleen de scootermodellen worden verkocht, maar ook in het buitenland is er nog weinig beweging rondom de aangekondigde PM-01 125cc motorfiets of de XP400 motorscooter van Peugeot onder Indiase leiding.
Importeur Nederland
Het gerucht gaat wel dat ook een andere privé-importeur bezig is om te proberen de nieuwe BSA-modellen alsnog naar Nederland te krijgen, maar het is net zo goed mogelijk dat Mahindra eigen dochtervestigingen in Europa gaat opzetten. Vraag is vooral of BSA als klassiek merk met moderne input via kleine dealers aan de man gebracht moet worden, of als modern merk met klassieke achtergrond via de grote dealers.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven