Skip to main content

2022 BSA Goldstar 650 motorblok: Rotax 650 uit Aprilia en BMW

Eerder deze week lanceerde BSA Motorcycles haar eerste nieuwe model sinds de overname door de Indiase grootmacht Mahindra. De klassiek ogende Goldstar 650 werd vooral qua uiterlijk positief ontvangen, maar de aandrijving door een ééncilinder zorgde voor vragen. Een dergelijke configuratie wordt namelijk bijna nergens meer gebruikt, omdat het erg lastig is er, met de huidige milieu-eisen, genoeg vermogen en goede rijeigenschappen uit te halen. Hierdoor zijn bijna alle motoren in deze middenklasse nu voorzien van een paralleltwin. 

Het ééncilinder motorblok blijkt echter niet volledig nieuw te zijn, maar juist een lange ontwikkelingsperiode achter de rug te hebben, die al in 1992 begon in de Aprilia Pegaso. Het motorblok van de nieuwe Goldstar 650 is namelijk een moderne incarnatie van het zeer bekende 652cc motorblok van de Oostenrijkse engineers van Rotax. Dit blok begon haar cariére in 1992 in de Aprilia Pegaso 650 met 654 cc, toen nog met 5 kleppen en een enkele nokkenas.  Voor de BMW F650 Funduro werd dat al direct veranderd in vier kleppen en een dubbele bovenliggende nokkenas. Waar de eerste versie 35 PK had, wordt nu voor de BSA Goldstar 45 PK opgegeven. 

De nieuwe Gold Star is ontworpen door een ander Brits bedrijf, Redline Studios, terwijl de ingenieurs van ingenieursbureau Ricardo het dubbele wiegframe en de rest van het chassis ontwikkelden. Toch wordt de Goldstar gebouwd in India, met daarin het motorblok onder licentie van Rotax, in een doorontwikkeling die samen met de Universiteit van Graz werd gedaan. Op die universiteit werd ook het retro BSA-uiterlijk van het motorblok ontworpen.

Overigens is Rotax zelf niet meer hetzelfde bedrijf als toen: nadat het eigendom was van Sachs, Lohner-Werke en Bombardier, is het nog wel een dochteronderneming van dat laatste bedrijf, maar dan nu onder de naam BRP (Bombardier Recereational Products). De naam Rotax is daarbij nu weer terug in BRP-Rotax GmbH & Co KG, nadat het bedrijf ook even BRP-Powertrain GmbH & Co heeft geheten. 

Wel is er qua merkrechten voor BSA nog een hobbel te nemen: in het thuisland van Mahindra is BSA een bekend fietsmerk van de grote TI Murugappa Group, waardoor Mahindra er niet zomaar motoren met die merknaam mag gaan verkopen. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws