Zojuist heeft BSA Motorcycles haar eerste nieuwe model onder de nieuwe eigenaar Mahindra aangekondigd. Het Indiase conglomeraat kocht de merkrechten in 2016, tegelijk met die van Jawa. Tegen de verwachtingen in is dit nieuwe model gelijk een 650-middenklasser, waar vooraf vooral verwacht werd dat het om een 300 zou gaan. De nieuwe BSA is dan ook een volledig eigen model, waar gevreesd werd voor een Mahindra met een kleine ombouw om een BSA te worden. Daar is geen enkele sprake van, de Goldstar is direct een eigen model met een zeer duidelijke verwijzing naar de klassieke modellen van het merk.
Bij de lancering bleek dat het nieuwe motorblok een eencilinder is, die vloeistofkoeling heeft met een dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen. – Update: dit is een doorontwikkeling van het Rotax motorblok van de Aprilia Pegaso en BMW Funduro. – Dat is goed voor 45 PK en 55 Nm, wat niet enorm hogen waarden zijn voor een motorfiets die rijklaar 213 kilo weegt. Het wiegframe van stalen buizen zorgt voor een klassieke uitstraling, wat ook geldt voor de spaakwielen, conventionele voorvork en de achtervering met dubbele schokdempers. De schijfremmen komen van Brembo.
De retro-machine is ontwikkeld in England, maar zal in India worden gemaakt in de fabrieken van moederbedrijf Mahindra. Er zijn wel plannen om motoren te gaan ‘assembleren’ in een nieuwe fabriek in de buurt van Birmingham, maar het lijkt erop dat dit zal gaan zoals dat al bij Triumph gebeurt, dus specialbouw voor de beleving, terwijl de daadwerkelijke productie op een locatie gebeurt waar dat veel goedkoper is. De nieuwe BSA’s zullen al vanaf begin 2022 in de showrooms staan, aldus BSA Motorcycles directeur Ashish Joshi.
Technische gegevens 2022 BSA Gold Star 650
Engine Type | Liquid-cooled, single- cylinder, DOHC, 4 valves, twin spark plugs |
Engine Capacity | 652cc |
Compression Ratio | 11.5:1 |
Max Torque | 55Nm@4000rpm> |
Max Power | 45hp@6000rpm> |
Transmission | 5- speed |
Cooling System | Liquid |
SUSPENSION | |
Front | 41mm telescopic forks |
Rear | Twin shock absorbers with 5-step adjustable preload |
WEIGHT | |
Dry/Wet | 198kg/213kg |
WHEELS & TYRES | |
Front Tyre | 100/90-18 Pirelli Phantom Sportscomp |
Front Wheel | 36 wire spoke alloy rims 18 x 2.5” |
Rear Tyre | 150/70-R17 Pirelli Phantom Sportscomp |
Rear Wheel | 36 wire spoke alloy rims 17 x 4.25” |
BRAKES | |
Front | Single 320mm floating disc, Brembo twin-piston floating calliper, ABS |
Rear | Single 255mm disc, Brembo single-piston floating calliper, ABS |
FUEL TANK | |
Total Capacity | 12 litres |
DIMENSIONS | |
Wheelbase | 1,425mm |
Seat Height | 780mm |
Rake | 26.5 degrees |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven