Skip to main content

Kawasaki marktleider 2024 na recordjaar voor alle motorverkopen

In de Nederlandse motorbranche kan na 2024 de vlag uit met 19.900 op kenteken geregistreerde nieuwe motorfietsen, een stijging van 14 % ten opzichte van 2023. Na een zinderende eindstrijd is Kawasaki alsnog marktleider 2024 van de Nederlandse motormarkt geworden, door Yamaha in december alsnog maar nèt 13 stuks voor te blijven. Dit blijkt uit cijfers van RDC.

De hele motorbranche zag de beste verkoopcijfers sinds de 19.626 in het recordjaar 2000, met in de tussenliggende jaren diepe dalen (<10.000) in 2012 en 2013. Het absolute recordjaar was overigens 1993 met 22.669 nieuwe motoren.

Bijna alle motormerken profiteerden van de groei, alleen van de grote merken lukte dat Honda (-2 %), KTM (-12 %), Piaggio (-7 %) en Ducati (-14 %) niet.

Top 10 motorverkopen merken 2024

1Kawasaki3147
2Yamaha3134
3BMW2691
4Honda2456
5Suzuki1316
6KTM1102
7Harley-Davidson941
8Triumph896
9Piaggio562
10Ducati533

Bestverkochte motoren van 2024

De BMW R1300GS heeft de R1250GS nu echt opgevolgd en is gelijk de bestverkochte motor van Nederland in 2024 geworden met 774 stuks. Op 2 staat de Yamaha MT-07 met 650, gevolgd door de Kawasaki Z900 met 631. In de Top 10 staan twee BMW’s (de tweede is de uitlopende R1250GS) met vier Yamaha’s (ook MT-09, Tracer 9, Téneré 700), drie Kawasaki’s (ook Z650, Versys 650) en één Honda (NC750X).

Top 10 motorverkopen modellen 2024

1BMW R1300GS774
2Yamaha MT-07650
3Kawasaki Z900631
4Yamaha Tracer 9560
5Yamaha MT-09526
6Kawasaki Z650473
7BMW R1250GS446
8Yamaha Tenere 700382
9Kawasaki Versys 650343
10Honda NC750X337

Spannend tot het einde

Op 1 december stonden Kawasaki nog 38 kentekenregistraties voor op Yamaha. Op 15 december was het verschil nog maar 5 in het voordeel van de ‘groenen’, maar op 23 december liep ‘blauw’ weer 66 achter in de verkoopcijfers. Op 30 december had Kawasaki een riante voorsprong van 93, maar toen sloeg de onrust toe: op Oudejaarsdag bleek Yamaha nog 161 ‘open’ kentekens te hebben, die ook zomaar nog op naam gezet konden worden. Uiteindelijk zijn er op 31 december door beide merken nog tientallen motoren geforceerd geregistreerd (zie afbeelding met voorbeeld).

Bericht gaat verder onder afbeeldingen

Echt gevecht

Omdat zowel Kawasaki als Yamaha in het zicht van de finish een zeer reële kans op het prestigieuze ‘officiële’ marktleiderschap hadden, werd er nog van alles uit de kast gehaald. Zoals elk jaar ontkenden alle motormerken overigens weer pertinent op enige manier registraties te forceren, maar bleken diezelfde merken ook weer volop druk met diezelfde registraties. Omdat het zo close was, zette dit vooral extra druk op de twee Japanse motormerken bovenaan de verkooplijsten. Niemand is immers vergeten hoe BMW Motorrad op de laatste dag van 2020 nog 128 kentekens op naam zette en zo alsnog voorkwam dat Yamaha zou winnen, ondanks (of: dankzij?) een nep-felicitatie vooraf die Yamaha in slaap had gesust.

Recordverkopen 2024

Yamaha ging in januari gelijk in de aanval, met direct al een flinke voorsprong op Kawasaki en BMW. In de maanden daarna kwam Kawasaki bovenaan te staan, maar dit paste in het beeld van de afgelopen jaren, waarin het groene merk altijd al vroeg piekte, maar later in het seizoen terugviel. Dit jaar ging het anders, want nu bleven de twee Japanse merken tot het einde toe héél dicht bij elkaar qua verkoopcijfers. Uiteindelijk waren het BMW en Honda die moesten afhaken, waarna de strijd nog maar tussen twee merken ging.

December: Yamaha vs. Kawasaki

Uiteindelijk kwamen Kawasaki en Yamaha zo dicht bij elkaar uit, dat het voor beide merken té aantrekkelijk was om er niet voor te gaan. Voor Yamaha zou het immers het tweede jaar op rij zijn, nadat BMW Motorrad in Nederland 13 jaar lang de meeste motoren wist te verkopen. Bij Kawasaki speelde mee dat Henk Salomons als Branch Manager Kawasaki Motors Benelux een nooit eerder vertoonde trilogie kon volbrengen: in 1999 stootte hij na 25 jaar Honda van de troon, om in 2005 bij Nimag Suzuki dat kunststukje nog eens te herhalen door juist Yamaha weer de leiding af te pakken. Nu pakt hij Yamaha de leiding weer af met Kawasaki.

BMW afgehaakt

Waar de strijd zich in de afgelopen jaren vooral tussen Yamaha en BMW afspeelde, moesten de Duitsers in 2024 toch onverwacht afhaken. Opvallend, want vorig jaar werd voor het eerst gebroken met de traditionele eindsprint aan geforceerde registraties, waardoor er vooral in januari meer ‘normale’ registraties zouden overblijven. Ook was 2024 het jaar waarin de nieuwe R1300GS volop leverbaar was en de oude R1250GS en Adventure’s in de uitverkoop ging, maar het bleek allemaal niet genoeg. Het luxe-probleem van BMW lijkt dan ook steeds groter te worden: de GS verkoopt geweldig maar alle andere modellen niet.

Honda terug naar af?

In 2023 verraste Honda vriend en vijand met een prachtige derde plaats, na jarenlang de weg kwijt geweest te zijn door interne strubbelingen. In 2024 werd die lijn echter niet doorgezet en zakte het grootste motormerk zelfs iets terug, in een markt die juist fors groeide. De vooruitzichten voor 2025 zijn al niet veel beter, want recent bracht de Europese verkooporganisatie de onrust weer terug door nog maar eens reorganisatie van het dealernetwerk aan te kondigen.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws