Skip to main content

BMW Motorrad Nederland: Yamaha wordt dit jaar de nieuwe marktleider

Yamaha Motor word marktleider van de Nederlandse motorfietsenmarkt in 2020, zo bevestigt de baas van de Nederlandse afdeling van BMW Motorrad nu al tegenover Nieuwsmotor. Een spectaculaire eindstrijd met extra registraties op oudjaarsavond komt er dan ook niet meer, zo belooft Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad Nederland. Hij vindt het natuurlijk jammer dat BMW hierdoor na 10 jaar marktleider-af is, maar feliciteert Yamaha Motor Benelux wel alvast met het resultaat. “Ik hoop eigenlijk dat Yamaha nog even een flinke push doet eind december, dat helpt ons alweer voor volgend jaar, want die zijn dan alweer weg”, aldus Crooijmans met een knipoog naar de volgende ronde in 2021. 

“We hebben de achterstand nog heel fors ingelopen, want toen het kon moesten we het echt alsnog proberen. Dat lukte ook goed, het gat slonk snel van 350 naar zo’n 100 motorfietsen. Helaas bleek oktober cruciaal, waarin we niet nòg eens zoveel konden inlopen als in september. Ik feliciteer Mario Janssen van Yamaha nu dan ook al van harte, hij en zijn team hebben het gewoon goed gedaan, met een sterke line-up aan modellen. 

Sowieso wordt 2021 een goed jaar voor ons, want er worden nog een aantal belangrijke, nieuwe modellen gelanceerd. Verder deed de F900 het volgens verwachting in 2020, maar toch gaan we er volgend jaar nòg meer aandacht aan geven. We willen dan vooral laten zien dat dit geen “One Size Fits All”-model is, maar dat zowel de F als de XR veel mogelijkheden voor aanpassing aan persoonlijke wensen hebben. Verders is de komst van de M1000RR en Michael van der Mark voor ons als BMW Motorrad Nederland natuurlijk een cadeautje. 

De GS-familie is voor ons inderdaad héél erg belangrijk, dus door de enorme focus op dat model moeten we altijd erg alert blijven. Maar voorlopig wordt het adventure-segment alleen nog maar sterker, zelfs Harley komt daar nu in. Wij kwamen in 2020 dan juist weer met de nieuwe R18 in het cruisersegment, al is de introductie daarvan door corona niet helemaal gelopen zoals we zouden willen. Volgend jaar hebben we het eerste volledige modeljaar ervoor, dan gaan we flink met het model aan de slag. 

Deze tweede lockdown is heel spijtig. Alle showrooms van onze dealers moeten dicht, maar we zijn wel heel druk met onderhoud. Om onze dealers te ondersteunen nemen wij de kosten van thuis ophalen en weer terugbrengen van motoren voor onze rekening.” 


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws