In een -nogal cryptisch- persbericht kondigt Honda Nederland Motorcycle Division een transformatie van haar dealernetwerk aan. Dit houdt vermoedelijk in dat het dealercontract van een aantal Honda motordealers wordt beëindigd, tenzij ze Honda Exclusief dealer kunnen, mogen en willen worden.
Het persbericht omschrijft het als volgt: “Deze verandering zal de locaties van onze dealers optimaliseren en is bedoeld om de algehele klantervaring te verbeteren en de winstgevendheid van het dealernetwerk van Honda te waarborgen.”
Vervolgens wordt een quote van Jan Stevens, Hoofd Motorfietsdivisie Honda Benelux vermeld, maar ook die geeft geen feitelijke informatie.
“Ons dealernetwerk is een vitaal onderdeel van ons bedrijf en deze transformatie is een strategische zet om het succes en de duurzaamheid ervan op lange termijn te garanderen. We zijn ervan overtuigd dat het optimaliseren van onze dealerlocaties niet alleen de winstgevendheid van onze dealers zal verhogen, maar ook de klantervaring aanzienlijk zal verbeteren.”
“Signaal aan klanten”
Tegenover Nieuwsmotor houdt Stevens het bij vragen over de inhoud van het persbericht vooral algemeen:
“We zullen met elke ondernemer samen zitten om de klantbeleving te perfectioneren. We gaan de onderhandelingen nog voeren, maar willen met dit bericht een signaal aan onze klanten afgeven dat ze stappen zullen gaan zien naar een exclusief Honda-motordealernetwerk.”
Het kan misschien zo zijn dat Nederlandse motorrijders iets met een dergelijk signaal kunnen, maar het is net zo goed mogelijk dat dit persbericht een schot voor de boeg van de dealers is, om te laten zien dat het Honda menens is.
Tweede poging
Het lijkt er sterk op dat Honda vooral een tweede poging doet om alle motordealers te overtuigen naar een exclusief “Dream Dealer” motordealerschap te transformeren, dus te kiezen voor een motorzaak waarin alleen nieuwe Honda’s worden verkocht. Onder druk van het Japanse en Europese management werd dit in 2018 ook al eens geprobeerd, waardoor enorme onrust ontstond onder de dealers en multibrand motordealers met creatieve oplossingen kwamen, door bijvoorbeeld een extra toegangsdeur naar dezelfde showroom te maken.
Interne reorganisatie
Daarbij hielp het niet dat Honda Europe in 2013 intern reorganiseerde en in 2014 de vestiging in Nederland verhuisde naar België, waarna Duitsland als volgende locatie werd gekozen. Die reorganisatie werd toen halverwege afgebroken; de verhuizing naar Duitsland ging niet door en het Nederlandse saleskantoor werd weer opgewaardeerd.
Verkoopcijfers ingestort
Netto resultaat van de beide reorganisaties was indertijd vooral dat de nieuwverkopen enorm omlaag duikelden. In 2018 stond Honda, het grootste motormerk ter wereld, hierdoor opeens op een treurige zevende plaats in de verkooplijsten, met maar 910 geregistreerde nieuwverkopen in heel Nederland.
Rust terug
Destijds trok Honda de harde eis om exclusief-dealer te worden weer in, maar resultaat van de onrust was toch dat er in het dealernetwerk dealers afvallers waren en er nieuwe dealers weer bij moesten komen. Daarna trad Stevens aan, om de rust terug te brengen en de gekelderde verkoopcijfers positief om te buigen.
Begin 2022 lukte het de Belgische manager daadwerkelijk om Honda weer terug te krijgen op de plaats waar het in Nederland altijd thuis hoorde, namelijk bovenin de verkooplijsten. In 2023 stond Honda keurig tweede met 2514 nieuw verkochte motoren, dat waren maar 216 stuks minder dan marktleider Yamaha.
Minder dealers
De Nederlandse motordealers zijn vanmiddag geïnformeerd, waarbij duidelijk werd dat er in ieder geval minder Honda-dealers over zullen blijven. Daarbij werd gemeld dat de maximale reistijd naar de dichtstbijzijnde dealer wordt bekeken. De vraag is vooral of het Nederlandse dealernetwerk nu wèl mee wil gaan in de eisen van Honda en hoe hard het motormerk het deze keer durft te spelen.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven