Skip to main content

In de eerste zes maanden van 2023 verkocht LiveWire, het elektrische motormerk van Harley-Davidson, wereldwijd 96 elektrische motorfietsen, met in het tweede kwartaal (Q2) van 2023 maar 33 units totaal. Dit laatste betekent een daling van 85% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022, toen er met 225 stuks eigenlijk ook al geen significante verkoopcijfers werden behaald.

In Q2 van 2023 leed LiveWire ruim 40 miljoen dollar verlies, wat -volgens het bedrijf zelf- naar verwachting was. Voor 2023 werd vooraf een verlies van 115 tot 125 miljoen dollar aan verlies ingecalculeerd. Dat bedrag blijft staan, maar het aantal motoren wat LiveWire wereldwijd denkt te verkopen, wordt nu bijgesteld van ‘750 tot 2000’ naar ‘600 tot 1000’ motoren in heel 2023.

Marginale aantallen

In het eerste kwartaal (Q1) van 2023 werden er wereldwijd 63 LiveWire elektrische motorfietsen verkocht, tegenover 72 eenheden in het voorgaande jaar, dat is een daling van 13% en ook minder dan de 69 die er in Q4 van 2022 werden verkocht. Het merk verkocht in heel 2022 wereldwijd maar 597 motoren, wat wel een groei was van 30% was ten opzichte van de 461 units die in 2021 uit de fabriek kwamen.

S2 Del Mar onderweg

Karim Donnez, de nieuwe CEO van LiveWire, is positief over de ontvangst van de aangekondigde S2 Del Mar van het elektrische motormerk, daarnaast wordt er een tweede S3 model aangekondigd op hetzelfde technische platform als de Del Mar. De S2 Del Mar is een nieuw, veel goedkoper (€ 20.390,-) elektrisch model dan de ONE, het huidige model dat eerder nog onder de vlag van Harley-Davidson zelf werd verkocht, totdat LiveWire als zelfstandig bedrijf werd losgehaald en Kymco een deel van de aandelen overnam.

STACYC loopfietsen

Naast elektrische motorfietsen verkoopt LiveWire ook STACYS loopfietsen met elektrische ondersteuning. Ook in dit segment is de verkoop gedaald.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws