Harley’s elektrische motormerk LiveWire leidt forse verliezen
Sinds de officiële afsplitsing van het elektrische motormerk LiveWire vanuit Harley-Davidson, moeten nu voor het eerst de cijfers van de elektrische motoren op tafel komen. Die zien er voor het -sinds kort- zelfstandig op de beurs genoteerde LiveWire uiterst bescheiden uit. Het merk verkocht in heel 2022 wereldwijd namelijk maar 597 motoren, wat dan nog eens een groei van 30% was ten opzichte van de 461 units die in 2021 uit de fabriek kwamen. Daardoor steeg de omzet ook, van 36 miljoen dollar in 2021 naar 47 miljoen in 2022, wat dan weer enorme omzetten zijn voor zo weinig motorfietsen.
Honderden miljoenen geïnvesteerd
De opstartcijfers van de eerste jaren, sinds de LiveWire in 2019 werd gepresenteerd, werden binnen Harley-Davidson niet gespecificeerd. De huidige getallen moeten nu echter wel openbaar gemaakt worden voor de investeerders: in 2021 werd er door LiveWire als onderdeel van Harley-Davidson 68 miljoen verlies gemaakt, maar in 2022 steeg dat verlies van het zelfstandige bedrijf (met Harley en Kymco als grootaandeelhouders) naar 85 miljoen. Voor 2023 wordt zelfs 115 tot 125 miljoen dollar aan verlies verwacht.
Dalende LiveWire verkopen in Q4 van 2022
De stijging van de verkopen en omzet bij LiveWire was te danken aan de eerste drie kwartalen van 2022, zo blijkt uit de cijfers die het beursgenoteerde moederbedrijf Harley Davidson Inc. aanlevert. In het laatste kwartaal werden er namelijk maar 69 LiveWire’s uitgeleverd, een daling van 63% ten opzichte van de 186 die in Q4 van 2021 werden gebouwd. Daardoor daalde de omzet in Q4 van 13 naar 9 miljoen dollar en steeg het verlies in het laatste kwartaal van 20 naar 29 miljoen dollar.
Ryan Morrissey – President-LiveWire:
- “Onze teams blijven werken met de volledige steun van onze strategische partners bij Harley-Davidson en Kymco.”
- “We eindigden 2022 boven verwachting en leverden 97 motorfietsen af boven de geplande 500 eenheden.”
- “In 2023 verwachten we de introductie van LiveWire ONE op de Europese markt en de lancering van het S2-platform. Op basis van de preproductie verwachten we Del Mar in de tweede helft van 2023 te gaan verkopen, later dan ons oorspronkelijke plan voor de lente van dit jaar.”
- “Gezien de seizoensgebonden patronen in onze branche, verwachten we dat dit flinke impact zal hebben op onze oorspronkelijk geplande units voor 2023.”
- “Onze retailers in Frankrijk, het VK, Duitsland, Nederland en Zwitserland maken zich klaar om LiveWire op de markt te brengen als het rijseizoen aanbreekt.”
Artikel gaat verder onder afbeelding

Harley-Davidson productie groeide
Binnen Harley-Davidson Motor Company (HDMC) zelf ging het in 2022 juist goed. In totaal werden er 193.500 motoren uitgeleverd, een stijging van 3% ten opzichte van 2021. Deze groei is extra positief, omdat Harley halverwege het jaar de productie twee weken stil moest leggen wegens problemen met remleidingen. Maar, alleen productie is niet genoeg, want de verkoop daalde wereldwijd juist met 8% door een daling van 12% in Noord Amerika en 1% in Europa, Midden Oosten en Afrika (EMEA). Logisch gevolg: de voorraad bij dealers groeide.
Vooruitzicht 2023
Harley-Davidson verwacht voor 2023 qua motorverkopen nog betere cijfers, er wordt ingezet op 4% tot 7% aan omzetgroei voor HDMC. In Financial Services (HDFS), ook een losse tak onder Harley-Davidson Inc., wordt alleen een forse daling (20 tot 25%) verwacht. Voor LiveWire wordt een wel zeer ruime marge qua te verkopen units aangehouden, dat moeten er in 2023 tussen de 750 en 2000 worden, waarbij het verlies nog meer zal stijgen, naar een bedrag tussen de 115 en 125 miljoen dollar.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven