Zojuist heeft MV Agusta de LXP Enduro Veloce onthuld, de meer algemene versie van de exclusieve LXP Orioli. De LXP-serie begon als het Lucky Explorer conceptmodel, uiterlijk gebaseerd op de legendarische Cagiva offroadmotoren die -met reclame van Lucky Strike- succes behaalden. Blijkbaar mag MV Agusta toch doorgaan in deze adventure-richting, ondanks dat eerder de nieuwe eigenaar Stefan Pierer (KTM) zeer duidelijk aangaf dat dit niet de modellen zijn die MV nodig heeft.
Motorisch is de nieuwe LXP Enduro Veloce gelijk aan de eerdere LXP Orioli, op basis van de 931 cc driecilinder met 124 PK bij 10.000 toeren per minuut en 102 maximum koppel bij 7000 toeren. MV Agusta kiest ervoor een ‘droog gewicht’ te communiceren, wat 224 kilo zou zijn. Met een tank van 20 liter komt de motor rijklaar dan zo rond de 245 kilo uit.
-artikel gaat verder onder de foto’s-
Gelijk aan LXP Orioli
Qua uitrusting is de Veloce Enduro verder volledig gelijk aan de Orioli-versie, dus inclusief de Sachs-vering en Brembo-Stylema remklauwen, traction control met 8 standen, cruise control, launch control, navigatie via de app, data recording, quickshifter en bochten-ABS.
Technische gegevens 2024 MV Agusta Enduro Veloce
Motortype | Vloeistof gekoeld 12-klepper DOHC, 3 cilinder in lijn |
Cilinderinhoud | 931cc |
Boring & Slag | 81 mm x 60,2 mm |
Compressieverhouding | 13.4:1 |
Max. Vermogen | 124 pk (91 kW) @ 10.00 tpm |
Max. Koppel | 102 Nm @ 7.000 tpm |
Topsnelheid | 230 km/u |
Acceleratie | 0-100 km/u 3.72 seconde |
Injectiesysteem | MVICS 2.1 |
Tankinhoud | 20 liter |
Koppeling | Nat, meervoudige hydrologische koppeling |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
Wielbasis | 1610 mm |
Zadelhoogte | 850/870mm |
Gewicht | 224kg |
Vering voorzijde | Sachs USD voorvork met rebound – compressiedemping en veervoorspanning extern en afzonderlijk instelbaar. |
Vering achterzijde | Progressieve link, Sachs monoshock met instelbare hydrauliek voor rebound, compressie en veervoorspanning. |
Voorwiel | Spaak, tubeless, met aluminium naaf en velg Takasago Excel 2,15” x 21” |
Achterwiel | Spaak, tubeless, met aluminium naaf en velg Takasago Excel 4” x 18” |
Voorband | Bridgestone A41 – 90/90 – 21 M/C (54 Q) |
Achterband | Bridgestone A41 – 150/70 – B 18 M/C (70 Q) |
Voorrem | Dubbele zwevende schijf met Ø 320 mm diameter, met stalen remschijf en flens en Brembo Stylema-remklauw, met 4 zuigers Ø 30 mm |
Achterrem | Enkele stalen schijf met Ø 265 mm en Brembo remklauw met 2 zuigers – Ø 265 mm |
Dashboard | TFT Full HD |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Quickshifter | MV EAS 4.0 (Elektronisch ondersteund Shift Up & Down) |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven