Skip to main content

Pierer Mobility, moederbedrijf van motormerken KTM, Husqvarna en GasGas, heeft voortijdig haar calloptie uitgeoefend om via KTM een meerderheidsbelang van 50,1%, in MV Agusta Motor S.p.A. te verwerven. Dit betekent dat Pierer/KTM vanaf nu de meerderheid van de aandelen van het Italiaanse motormerk in haar bezit heeft gekregen.

“In november 2022 verwierf KTM AG, een dochteronderneming van Pierer Mobility AG, 25,1% van MV Agusta Motor SpA, gevestigd in Varese (Italië), als onderdeel van een kapitaalverhoging. Als onderdeel van deze samenwerking heeft KTM AG in oktober 2023 de supply chain en inkoop van MV Agusta overgenomen. Daarnaast wordt het productassortiment van MV Agusta ook gedeeltelijk gedistribueerd via het wereldwijde verkoopnetwerk van Pierer Mobility.

Calloptie voortijdig uitgeoefend

De calloptie die aan KTM AG werd toegekend om op basis van de jaarrekening per 31 december 2025 een meerderheidsbelang in MV Agusta Motor S.p.A. te verwerven, zal nu voortijdig worden uitgeoefend. De koopprijs voor de overige 25% van de aandelen is berekend volgens de eerder overeengekomen waarderingsmethode (EBITDA multiple).

Dit betekent dat KTM AG de meerderheid van de aandelen en ook het industriële management van MV Agusta Motor S.p.A. zal overnemen. Op de middellange termijn is een jaarlijks productievolume van meer dan 10.000 MV Agusta premium motorfietsen gepland op de locatie in Varese.

Hubert Trunkenpolz  nieuwe CEO-positie MV Agusta

Met de vroege overname van de meerderheid en als commitment voor de locatie en verantwoordelijkheid voor de medewerkers, neemt Hubert Trunkenpolz, lid van de raad van bestuur van Pierer Mobility AG, de rol van CEO en voorzitter van de raad van bestuur over van Timur Sardarov, die beschikbaar zal blijven voor het bedrijf als vicevoorzitter, merkambassadeur en consultant.”

Timur Sardarov: 5-jarenplan volledig geslaagd

In een eigen persbericht meldt Sardarov de succesvolle voltooiing van het vijfjarenplan om MV nieuw leven in te blazen. De Russische oligarch zal met zijn familie 49,9% van het bedrijf behouden, al moet Sardarov nu dus wel een stap terug doen als vice-voorzitter en “Brand Ambassador”.

“De focus op kwaliteit en betrouwbaarheid heeft geresulteerd in de consolidatie van de reputatie van MV Agusta reputatie bij een groeiend mondiaal klantenbestand. Het resultaat is dat het bedrijf nu op koers ligt om voor het eerst in vele jaren winst te maken”

“Het doel om het historische Italiaanse merk te versterken werd volledig vervuld, wat resulteerde in stabiliteit en substantiële vooruitgang voor het ‘Made in Schiranna’-icoon. Gedurende deze periode zijn er maatregelen genomen om het bedrijf financieel stabiel te houden, en zijn er substantiële verbeteringen aangebracht aan zowel de processen als de producten, terwijl ook de werkzekerheid in Varese werd gewaarborgd.”

“De afgelopen vijf jaar zijn zowel het bedrijf als ikzelf aanzienlijk geëvolueerd. Onze gezamenlijke groei is een bewijs van de transformatieve reis die we hebben gedeeld. Mijn tijd bij MV Agusta is een cruciaal hoofdstuk in mijn leven geweest, vol wederzijdse vreugde en uitdagingen.”


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws