Na lang teasers uit te brengen en een hoop onduidelijkheid, komt MV Agusta uiteindelijk toch met een adventure model. Niet zoals verwacht de Lucky Explorer 9.5, maar onder de naam MV Agusta LXP Orioli. Zoals we van MV Agusta kunnen verwachten, gaat het ook hier weer om gelimiteerde oplage van slechts 500 stuks. De naamgeving is volgens MV Agusta een verwijzing naar viervoudig Dakar winnaar Edi Orioli.
Motorblok LXP Orioli
De nieuwe MV Agusta wordt aangedreven door een 931 cc driecilinder met twaalf kleppen. In totaal levert het motorblok (op de krukas) een vermogen van 124 pk bij 10.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van 102 Nm komt al vrij vanaf 7.000 toeren per minuut. Met dit vermogen is de LXP Orioli in staat tot een topsnelheid van 230 kilometer per uur. De sprint van 0-100 kilometer per uur kost 3.72 seconden. De bediening via ride-by-wire maakt meerdere rijmodi mogelijk. Zo zijn er al vier verschillende mappings beschikbaar voor de afgifte van het koppel. Daarnaast is eveneens de tractiecontrole instelbaar in acht verschillende standen.
Off-Road
MV Agusta kiest daarnaast voor een off-road georiënteerde aanpak. Wat onder andere blijkt uit het 21 inch voorwiel. Aan de achterzijde is de LXP voorzien van een 18 inch wiel. Verder is er een redelijk flinke grondspeling van 230 millimeter. De voorzijde is voorzien van een upside down voorvork met een diameter van 48 millimeter en een veerweg van 210 millimeter.
Elektronica
Wat betreft de elektronica is de LXP voorzien van een 7 inch TFT display. Connectiveit is er door middel van Bluetooth, maar ook Wi-Fi. Via de MV Ride app is het dan mogelijk om turn-by-turn navigatie instructies op het scherm te ontvangen. Positief aan de app is eveneens dat eventuele instellingen niet enkel af te lezen zijn, maar ook zijn aan te passen. Verder is de LXP voorzien van cruise control, maar ook launch control.
Samen met het uitgebreide elektronicapakket is de LXP Orioli standaard voorzien van een Termignoni titanium uitlaatsysteem, met een carbon einddemper. Daarnaast komt de LXP Orioli met een speciaal certificaat. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.
Specificaties MV Agusta LXP Orioli
Motor | |
Type | Vloeistof gekoeld 12-klepper DOHC, 3 cilinder in lijn |
Inhoud(cm³) | 931cc |
Kleppen per cilinder | 4 |
Boring & Slag (mm) | 81mm x 60.2mm |
Compressie verhouding | 13.4:1 |
Max. Vermogen | 91 kW (124 pk) @ 10.00 tpm |
Max. Koppel | 102 Nm @ 7.000 tpm |
Topsnelheid | 230 km/u |
Acceleratie | 0-100 km/u 3.72 seconde |
FUEL SYSTEM | |
Injectiesysteem | MVICS 2.1 |
Tankinhoud | 20L |
C02 emissies WMTC | 130 g/km |
Verbruik | L 5.6L/100km |
Elektronica | |
Starter | Elektrisch |
Batterij capaciteit | 12 V – 12.6 Ah |
Aandrijving | |
Koppeling | Nat, meervoudige hydrologische koppeling |
Transmissie | handmatig 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B) | 2,36 mm x 980 mm |
Wielbasis | 1,610mm |
Naloop | 118mm |
Zadelhoogte | 850/870mm |
Grond speling | 230mm |
Gewicht | 224kg |
Vering | |
Type voorzijde | Sachs “upside down” telescopische hydraulische vork met rebound – compressiedemping en veervoorspanning extern en afzonderlijk instelbaar. |
Type achterzijde | Progressieve link, Sachs monoshock met instelbare hydrauliek voor rebound, compressie en veervoorspanning. |
Wielen | |
Voorzijde | Spaak, tubeless, met aluminium naaf en velg Takasago Excel 2,15” x 21” |
Achterzijde | Spaak, tubeless, met aluminium naaf en velg Takasago Excel 4” x 18” |
Bandenmaat voor | 90/90 – 21 M/C (54 Q) |
Bandenmaat achter | 150/70 – B 18 M/C (70 Q) |
Remmen | |
Voor | Dubbele zwevende schijf met Ø 320 mm diameter, met stalen remschijf en flens en Brembo Stylema-remklauw, met 4 zuigers Ø 30 mm |
Achter | Enkele stalen schijf met Ø 265 mm en Brembo remklauw met 2 zuigers – Ø 265 mm |
Verlichting en Dashboard | |
Dashboard | TFT Full HD |
Alarm | Mobisat met GPS tracker |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Quickshifter | MV EAS 4.0 (Elektronisch ondersteund Shift Up & Down) |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven