De Nederlandse politie nodigt motorfabrikanten uit om offerte te doen voor 650 nieuwe ‘turnkey’ politiemotoren voor incidentafhandeling en surveillance. Onder turnkey wordt verstaan dat de motorfietsen geheel gebruiksklaar worden opgeleverd, inclusief politiestriping en alle op- en inbouwmaterialen voor het werk van de motoragenten. Daarnaast gaat het ook om onderhoud, reparatie, banden en storingsopvolging. De opdracht begint op 1 januari 2025 en is in eerste instantie voor 3 jaar, maar daarna heeft de politie de mogelijkheid om die vier keer met steeds één jaar te verlengen.
Plafondprijs € 40.000,-
Om ervoor te zorgen dat de aanbesteding “budgettechnisch beheersbaar” blijft, heeft de Politie een plafondprijs per motorfiets bepaald. Deze plafondprijs is € 40.000,- incl. rijklaar maken en korting, in- & opbouw, reparatie, onderhoud en banden (voor 1 jaar), maar exclusief btw, BPM, legeskosten en verwijderingsbijdrage, brandstofkosten, kosten voor de politiegarages en restwaarde.
Als de 650 politiemotoren voor de maximumprijs van 40.000 Euro gekocht kunnen worden, gaat de totale order over 26 miljoen euro ex. BTW en BPM. Recent kwam de politie ook al met een aanbesteding voor nieuwe motorkleding ter waarde van 22 miljoen euro.
Kenmerken nieuwe surveillancemotor:
- Zware motorfiets (combinatie van gewicht en vermogen)
- Kuipbescherming
- Snelheden tot circa 200 km/u
- Vaak snel accelereren van stilstand tot ruim boven de 100km/u
- Binnen en buiten bebouwde kom
- Op snelwegen
- Tijdens surveilleren veel op- en afstappen
Meer keuze dan BMW R1250RT/R1300RT?
De aan te schaffen motorfiets wordt dus voornamelijk ingezet voor incidentafhandeling en verkeerssurveillance. De meer dan 100 aanbestedingseisen zijn daarbij zodanig dat er eigenlijk maar één motorfiets geschikt lijkt; de BMW R1250RT die waarschijnlijk volgend jaar vervangen zal worden door de R1300RT. De politie koos er desondanks niet voor zich aan te sluiten bij de (ongeveer) gelijk lopende aanbesteding van nieuwe surveillancemotoren voor de Koninklijke Marechaussee. Die opteerden ervoor al vooraf aan te geven dat de R1250RT de enige kanshebber was. Beide politiediensten werkten ook niet samen in de aanbesteding voor nieuwe motorkleding.
Uitgebreid Programma van Eisen
Nadat in een vorige fase een consultatieronde werd gedaan, begint nu de daadwerkelijke aanbesteding met een enorm programma van eisen (PvE). Daarin staat kleine dingen, zoals als een verplichte brandstofmeter, windscherm, dagteller en toerenteller, maar ook grotere eisen als een ‘aandrijflijn geschikt voor fossiele brandstof (benzine), een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, zijkoffers, valbeugels, een vastgestelde zichtlijn (foto) en een volledige opbouw tot politiemotor. Alles wordt straks uitgebreid getest op een zéér nauwkeurig beschreven testparcours.
Te vroeg voor elektrische politiemotoren
De politie acht het nog te vroeg om elektrische varianten ‘uit te vragen’. Echter, juist door de snelle ontwikkelingen m.b.t. zero emissie* kiest de politie nu voor een korte aanbestedingsperiode van (maar) drie jaar, zodat ze flexibel blijft als de techniek snelle stappen vooruit zet. De politie gaat binnenkort wel starten met een pilot om te bekijken of de huidige motorfietsen voor de wijksurveillance wèl voorzien kunnen worden van elektrische aandrijving.
Middensegment (aanvulling)
Het lijkt er nu op dat de huidige aanbesteding gaat over het zogenaamde “middenblok” van de aanbesteding. Door de technische eisen in de aanbesteding passen er meerdere motoren in deze tender, omdat het niet gaat om de ‘zware’ motoren voor de snelweg, maar er ook ruimte is voor lichtere motoren, die iets minder capaciteiten nodig hebben. Hierdoor zouden mogelijk ook modellen als de Honda NT1100 en zelfs de Kawasaki Versys of Yamaha Tracer 9+ een optie kunnen zijn. In Nederland is dat een nieuwe categorie voor politiemotoren, die tussen de “zware” dienstmotoren en die voor de wijksurveillance in komt.
*op de plek waar gereden wordt.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven