Na de Europese aanbesteding van nieuwe dienstmotoren voor zowel de Koninklijke Marechaussee als de weginspecteurs van Rijkswaterstaat, hebben beide overheidsdiensten de procedure nu samengevoegd. Dit betekent dat de door de Marechaussee aangekondigde ‘keuze’ voor 185 BMW R1250RT motorfietsen nu ook voor de weginspecteurs gaat gelden.
Naast de overeenkomst die het Ministerie van Defensie voornemens is af te sluiten, kan tijdens de procedure geparticipeerd worden door Rijkswaterstaat voor de levering en het onderhoud van motorfietsen die qua specificaties en kenmerken overeenkomen met de motorfietsen voor de Koninklijke Marechaussee. – Ministerie van Defensie
Politie (nog) niet aangesloten
Opvallend genoeg loopt er ook een zelfde aanbesteding voor de Politie, maar zij hebben zich deze tender nog niet aangesloten bij de inkoopprocedure van de Marechaussee. Dat zou echter niet meer dan logisch zijn; de politie zal immers ook al wel weten dat ze BMW’s gaan aanschaffen voor de incidentafhandeling en begeleidingen. De keuze voor de R1250RT is dan ook heel simpel: niet alleen de FJR1300 wordt niet meer geleverd, maar alle andere concurrenten zijn net zo goed verdwenen. Van enige keuze is dan ook geen sprake meer.
Geen keus meer
In het kader van “vrijwillige transparantie” kondigde de inkooporganisatie van Defensie daarom eerder aan dat er geen echte aanbesteding zou volgen voor de opvolger van de Yamaha FJR1300, die 18 jaar de vaste dienstmotor van de “KMAR” was. Bijna tegelijkertijd liet Rijkswaterstaat weten ook 25 nieuwe dienstmotoren nodig te hebben, maar maakte daarbij nog niet de keuze zoals het Ministerie van Defensie dat wel deed. Door de koppeling van de aanbestedingen is nu echter duidelijk dat ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zich schikt naar de huidige marktsituatie.
Uitvoering hoofdtaken: enkel BMW
“Het Ministerie van Defensie (heeft) geconcludeerd dat enkel motorfietsen van het merk BMW kunnen voldoen aan de technische eisen en dat enkel met deze motorfietsen de hoofdtaken van de Koninklijke Marechaussee (zoals genoemd in het Programma van Eisen) uitgevoerd kunnen worden.”
Buitenstaanders reageren nogal eens met het aandragen van andere motormodellen, maar vergeten daarbij dat er zo’n 100 kilo aan apparatuur en extra accu’s moet worden ingebouwd. Dit betekent dat de ‘hoge’ adventuremodellen topzwaar zouden worden, waardoor ze per definitie ongeschikt zijn. Daar komt bij dat met modellen van nieuwe fabrikanten weinig ervaring is met het ombouwen voor overheidsgebruik, waar BMW met haar “Behörde” modellen ze zelfs bijna kant-en-klaar aanlevert en er in Nederland ook veel ervaring is met het opbouwen van politiemotoren.
Yamaha laat BMW monopolist worden
Dit betekent dat BMW in de komende jaren alleen al in Nederland zo’n 2000 dienstmotoren gaat verkopen. Omgerekend naar heel Europa, lijkt het er dan ook wel op dat (vooral) Yamaha een enorm gat heeft laten vallen. Door de FJR1300 pas na véle jaren van een zesde versnelling te voorzien, maar daarna alsnog het model niet als Euro5 te homologeren, verbaasden de Japanners iedereen, omdat de toch wel forse overheidsmarkt hiermee vanzelf een monopolie voor BMW Motorrad werd. Recent schafte de politie in Polen dan ook 500 RT’s aan.
Links lopende Europese aanbestedingen overheidsmotoren:
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven