Skip to main content

25.000 nieuwe BMW R1300GS motorfietsen nogmaals terug naar dealers

De kinderziektes die de nieuwe BMW Motorrad R1300GS achtervolgen, steken ook de kop op bij de door de fabrikant zelf aangedragen oplossingen: in twee gevallen blijken de herstelmaatregelen van terugroepacties niet afdoende. Dat een aangedragen oplossing niet werkte, gold al voor de problemen bij de kofferset, waar bij de eerste terugroepactie alsnog problemen bleven bestaan, waarop een tweede recall (met een uiterst ongewone -tijdelijke- oplossing) volgde.

Nu blijkt het voor de andere grote terugroepactie, die van het startrelais, ook te gelden: de eerste officiële oplossing blijkt niet (volledig) te werken, waarop er nu een tweede volgt, die -net als bij de kofferset- ook weer geldt voor de motorfietsen die al bij de dealer zijn geweest voor de eerste recall.

Het ‘moderne’ startrelais met een halfgeleider wordt nu vervangen door een ‘klassiek’ (elektro-) mechanisch startrelais. De problemen ontstonden toen bleek dat het originele relais uit zichzelf de startmotor liet draaien, wat op den duur tot brand leidde.

Hoge druk

Het qua BMW Motorrad doorgaans zéér goed ingelichte Motorrad Magazine uit Duitsland heeft BMW Motorrad om een reactie gevraagd op de laatste terugroepactie. Daaruit blijkt dat medio augustus 2024 twee processen starten: een officiële terugroepactie voor 25.000 motoren die vóór 18 maart 2024 zijn gebouwd, plus een ‘service bulletin’ voor 18.000 motoren van na die datum. Die laatste motoren krijgen een aangepast startrelais bij het volgende onderhoudsmoment, die worden dus niet officieel teruggeroepen.

Alle reeds geleverde voertuigen kunnen volgens BMW tot die tijd ‘zonder beperkingen’ worden gebruikt, waarbij er wel wordt gemeld dat motoren niet met een hogedrukreiniger schoongemaakt mogen worden. Dit om te voorkomen dat er water in het startrelais komt; ”de bekende gevallen hebben allemaal te maken met het binnendringen van water.” In hevige regen of door water rijden lijkt dan misschien ook geen goed idee.

Kinderziektes

Dat ‘kinderziektes’ bij een volledige nieuwe motorfiets opduiken, overkwam BMW Motorrad bij eerdere modelovergangen ook al. Bij de R1250GS waren er bijvoorbeeld forse problemen met de remmen, die toen bij een nieuwe fabrikant vandaan kwamen. Na een aantal dienstjaren volgde bij datzelfde model een forse deuk in het bomvrije imago van de cardanas: BMW moest schoorvoetend toegeven dat ook de geroemde aandrijfas naar het achterwiel niet onderhoudsvrij was, maar om de 60.000 kilometer vervangen moet worden. Daarvoor neemt het Duitse motormerk overigens wel alle kosten op zich. Voor de R1300GS is dat opgelost door vooraf aan te geven dat de cardanas elke 80.000 kilometer vervangen moet worden, maar nu op kosten van de eigenaar zelf.

Vergrootglas

Als bestverkochte ‘grote’ motorfiets van Europa (en Nederland) ligt het nieuwe R1300GS-model natuurlijk extra onder een vergrootglas, terwijl alle andere motormerken ook continu terugroepacties hebben. Aan de andere kant is het ook niet normaal dat een volledig nieuwe motorfiets twee keer dubbel terug moet naar de dealer. Extra opvallend is nu dan vooral ook dat in twee van de drie gevallen (het derde geval betrof 52 motoren waarvan het hele motorblok moest worden gewisseld) de oplossing niet werkt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws