Skip to main content

BMW vervangt cardan R1250GS elke 60.000 km

BMW Motorrad heeft voor het eerst een onderhouds- en vervangingsplan voor haar beroemde cardanaandrijving ingesteld, die met terugwerkende kracht voor alle watergekoelde “R” boxer-motorblokken gaat gelden. Het lijkt er sterk op dat er vanuit gegaan wordt dat alle motoren die sinds 2013 met een cardan en vloeistofkoeling zijn verkocht, nu elke 60.000 kilometer gratis van een nieuwe cardanas kan worden voorzien. Dit betreft dus de R1200GS LC en de R1250GS die daarna kwam. Op de nieuwe R1300GS (foto) zou die vervangingsinterval naar 80.000 kilometer gebracht worden, maar beide kilometrages zijn niet officieel door BMW Motorrad Nederland bevestigd.

BMW Motorrad: cardan niet meer onderhoudsvrij

Cardanaandrijving geldt al jaren als de meest onderhoudsvrije vorm van aandrijving voor motoren, en wordt daarom door veel motorrijders verkozen boven een ketting als eindaandrijving. Het lijkt er nu alleen wel op dat de cardanas evengoed zijn beperkingen kent, vooral nu het vermogen van nieuwe motoren enorm is gestegen. Vanaf nu is er dan ook een officieel onderhoudsplan voor BMW’s cardanaandrijving. Daarnaast zullen de reeds verkochte (honderdduizenden) BMW Motrorad boxermodellen levenslang nieuwe cardanassen kunnen krijgen.

Langere aanloop

De laatste jaren kwamen er vanuit diverse kanten berichten over de cardanaandrijving van (vooral) de R1250GS, al jaren de bestverkochte motor van bijna alle landen in Europa, die nogal eens de geest gaf. Verder kwamen ook grote terugroepacties voorbij, waarbij door modificaties vooral gezorgd werd dat vocht geen kans kreeg in de aandrijving. Het lijkt er daarnaast op dat in ieder geval in de USA de vervanging na 60.000 kilometer al langer gebeurt.

Niet het eeuwige leven

Nu wordt dus een andere weg ingeslagen, die vergelijkbaar lijkt met die van een distributieriem in auto’s: ze hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven. Daar komt in het geval van de cardanaandrijving nu ook onderhoud bij, in de vorm van regelmatige inspecties van de werking en smering ervan. Op zich geen probleem, maar het zorgt er wel voor dat de status van BMW’s cardanaandrijving van onderhoudsvrij naar onderhoudsplichtig wisselt.

Reactie BMW Motorrad

Nieuwsmotor vroeg BMW Motorrad Nederland om een reactie, die kwam in de vorm van onderstaand bericht:

“De specificaties voor vervangings- en onderhoudsintervallen zijn afhankelijk van het technische ontwerp van het onderdeel en het gebruik ervan in elk voertuig.

BMW Motorrad heeft besloten het onderhoudsplan voor de R1200/R1250-modellen te wijzigen om de klanttevredenheid te verbeteren. Uit voortdurende observaties in de praktijk is gebleken dat er af en toe schade kan optreden aan de cardanas van deze modellen, wat de functionaliteit van het aandrijfsysteem in gevaar kan brengen. In sommige gevallen kan dit resulteren in een verlies van voortstuwing.

De kilometergerelateerde vervanging van de cardanas wordt gedurende de hele levensduur van het voertuig gratis aan klanten verstrekt door de officiële BMW Motorrad dealer, zelfs als de vervangingsdrempel meerdere keren wordt bereikt en ongeacht de leeftijd van het voertuig.

BMW Motorrad heeft besloten om het onderhoudsplan voor alle respectievelijke modellen aan te passen om de klanttevredenheid, een lange levensduur en als preventieve kwaliteitsmaatregel te garanderen.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws