Skip to main content

BMW Motorrad USA recalls: terugroepacties grote aantallen motorfietsen

In de USA heeft BMW Motorrad North America twee terugroepacties bekend gemaakt, waarvan er eentje een recall op een eerdere recall betreft. De eerste recall betreft de remklauwen van bijna 10.000 motoren die remvloeistof kunnen lekken, de ‘dubbele’ recall gaat over 20.000 units waarbij een mogelijk probleem bij een eerder aanpgepaste brandstofpomp is geconstateerd. Een recall in de USA betekent overigens niet dat dit in Europa ook nodig is of noodzakelijk wordt gevonden. Beide Amerikaanse recalls zijn niet te vinden in het terugroepregister van de RDW, BMW Motorrad Nederland laat dan ook weten dat beide recalls niet voor Europa gelden. 

De eerste recall betreft een al langer bekend probleem met de Hayes remklauwen, waar BMW in 2019 op overstapte. Die zweetten/lekten toen ze in eerste instantie werden uitgeleverd soms al op de winkelvloer, zoals een lezer ons in januari 2020 meldde. Maar, dit werd door BMW Motorrad in Nederland snel opgelost, meestal voordat de motoren werden uitgeleverd. Punt was wel dat dit even kon duren, omdat de revisiekits voor zo’n grote operatie niet zomaar op de plank liggen in zulke grote hoeveelheden. Eigenlijk leek dit probleem al lang aangepakt, maar nu heeft BMW in de USA alsnog een officiële recall voor de 2019 &2020-modellen van de K50, K51, K52, K67 en K69 versie van de R1250GS, R1250GS Adventure, R1250RT en de 2020 S1000RR en S1000XR motoren uitgevaardigd, mogelijk onder druk van de veel strengere Amerikaanse recall-wetgeving. In de USA worden alle remklauwen die lekken vervangen. 

De tweede recall betreft de 2009-2011 K1300 (S, GT), de 2010-2011 S1000RR, alle 2005-2011 R1200 boxers: R1200GS, R1200GS Adventure, R1200R, R1200RT, R1200S, R1200ST, de 2006-2010 HP2’s: HP2 Enduro, HP2 Megamoto, HP2 Sport, alle 2005-2008 K1200 modellen: K1200R, K1200S, K1200GT en de 2012 K1600GT en K1600GTL. Hier gaat hem om de motorfietsen waarbij in 2013/2014 een eerdere recall* aan de brandstofpomp is uitgevoerd, maar waarbij die toen niet werd vervangen. De daarbij geplaatste ‘support ring” geeft teveel druk op een flens van de brandstofpomp, die hierdoor kan barsten. Dit geldt dus voor de motoren waarbij indertijd geen nieuwe brandstofpomp is gemonteerd, wat nu dan alsnog gebeurt. 

*In Europa werden de betrokken motorfietsen hiervoor niet teruggeroepen naar de dealers, maar mochten na een service bulletin eigenaren zelf kiezen of ze het betreffende onderdeel direct wilden laten vervangen of een volgende servicebeurt afwachten. Bij het officiële dealeronderhoud moet dit dus bij alle betrokken modellen gedaan zijn. 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws