Skip to main content

Nu al terugroepactie BMW R1300GS

De BMW R1300GS is sinds eind 2023 leverbaar, maar nu is er al terugroepactie gestart. De terugroepactie komt bovenop het nieuws dat de BMW R1300GS cardan aandrijving ook al niet onderhoudsvrij blijkt. Iedere 80.000 km moet deze namelijk vervangen worden. De terugroepactie van de BMW R1300GS die BMW Motorrad nu opzet, heeft echter een andere oorzaak. Er bestaat namelijk de mogelijkheid op brand rondom het startrelais en startmotor.

Al sinds november problemen BMW R1300GS

Het is overigens niet de eerste keer dat BMW Motorrad dit probleem tegenkomt. Al in november bleken er motorfietsen te zijn waarvan het startrelais spontaan aansloeg en de startmotor startte met draaien. Dit had te maken met het feit dat de afdichting van het relais tegen vocht niet op orde was. Op dat moment waren er echter nog geen motorfietsen geleverd aan klanten, zodoende kon BMW Motorrad voor die tijd maatregelen nemen en het probleem verhelpen terwijl de motoren nog bij de dealer stonden (op enkele demonstratie motoren na). Daarnaast heeft BMW Motorrad direct het productieproces aangepast en een nieuwe afdichting ontworpen voor toekomstige motorfietsen.

Januari 2024, nog niet opgelost

Toch bleken de genomen maatregelen niet voldoende om de vochtproblemen rondom het startrelais te verhelpen. BMW Motorrad kreeg namelijk ook na de update nog meldingen binnen van een defect of niet correct functionerend startrelais. Dit betekent dat alle tot nu toe geleverde R1300GS-en alsnog terug moeten naar de dealer. De dealer zal dan een nieuw startrelais monteren. Overigens nog steeds van dezelfde leverancier, maar voorzien van een nieuwe waterdichte coating. Hier zouden geen luchtbellen meer in moeten zitten om het vocht op deze manier buiten te houden. Daarnaast geeft BMW Motorrad aan dat ook nog te produceren motoren gebruik zullen maken van deze nieuwe coating. volgens het Duitse merk is de voorraad voldoende om het probleem op te lossen.

14.698 R1300GS-en getroffen

Volgens BMW Motorrad is het probleem dan nu echt verholpen vanaf productiedatum 16 januari 2024. Sinds 22 januari loopt er nu een ‘servicecampagne’ om al geproduceerde voertuigen te voorzien van de modificatie. Wereldwijd gaat het dan al om 14.698 motorfietsen. Hoeveel er op dit moment in Nederland op kenteken staan is nog niet bekend. BMW Motorrad adviseert klanten om de accu op dit moment los te koppelen en om zo snel mogelijk contact op te nemen met de dealer. Overigens is bij de RDW nog geen melding gemaakt door BMW Motorrad.

Update 5 april 2024: de recall wordt vermeld in het Europese Safety Gate register, inclusief onderstaande foto’s. Hieruit blijkt overigens dat het betreffende relais in Oostenrijk is gemaakt. Link: https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10012523

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws