Skip to main content

Ondanks een dalend aantal verkochte motoren in het tweede kwartaal van 2024, blijven de omzet en winst bij Harley-Davidson stijgen. Zo steeg de omzet in Q2 van 2024 met 12 procent en de winst met 9 procent ten opzichte van vorig jaar, maar daalden de verkoopcijfers van motorfietsen over alle markten met 3 procent. Voor het eerste halfjaar van ’24 is die daling 2 procent. Positief aan de halfjaarcijfers is weer dat het aantal verkopen op de Amerikaanse thuismarkt steeg, ondanks dat het marktaandeel daalde naar 36%.

Meer productie, vollere showrooms

Het Amerikaanse motormerk kampt al veel langer met teruglopende verkoopcijfers, maar weet door reorganisaties, productie in Thailand en forse bezuinigingen de winstgevendheid knap op peil te houden. Daarbij is er een verschil tussen het aantal geproduceerde en uitgeleverde motoren (shipments) en daadwerkelijke verkopen. Zo rolden er met 49.700 stuks véél meer motoren de fabriek uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar (42.900), maar daalden de verkopen van 35.100 in Q2 van 2023 naar 34.800 units in 2024. Het gevolg hiervan is (natuurlijk) dat de voorraden bij dealers groeiden. In Q2 van 2022 stonden er nog 29.000 nieuwe motoren in de showrooms, in 2023 waren dat er al 46.000 en na het afgesloten kwartaal waren dat er 68.000. Ondanks dat laat HD wel weten dat het vóór corona nog normaal was dat er bijna 80.000 nieuwe motoren bij de dealers op een koper stonden te wachten.

Voor het hele jaar 2024 voorziet HDMC nog steeds een omzetdaling van 5 tot 9 procent in vergelijking met 2023.

LiveWire S2 brengt amper groei

Bij dochterbedrijf LiveWire heeft de komst van de nieuwe S2 Del Mar procentueel wel 379% aan groei gebracht, maar dat is in vergelijking met de desastreuze resultaten (33 stuks) in Q2 van vorig jaar. Ondanks de groei qua aantallen, blijft het elektrische avontuur van HD een uiterst marginaal verhaal: in Q2 van 2024 werden er wereldwijd 158 LiveWires verkocht.

Het positieve was dat het verlies ($ 28,2 miljoen) minder groot uitviel dan Q2 vorig jaar (32 miljoen), volgens LiveWire als gevolg van ruim 3 miljoen dollar aan kostenbesparende maatregelen, en ondanks de eerste recall van de S2 Del Mar. Minder leuk was dat de verkoop van elektrische STACYC (kinder)loopfietsen daalde, al blijft die omzet (4 miljoen in Q2) nog fors hoger dan die van de elektrische motoren, ondanks een groei van 800.000 naar 2,4 miljoen dollar daar.

Voor 2024 houdt LiveWire vast aan tussen de 1000 en 1500 verkochte motorfietsen en een verlies tussen de 105 en 115 miljoen dollar.

“We zijn tevreden met onze prestaties in het tweede kwartaal, waarin we ons marktaandeel in de VS in een dalende markt hebben vergroot.” – Harley-Davidson CEO Jochen Zeitz


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws