In 2023 fabriceerde Harley-Davidson wereldwijd iets minder dan 180.000 motorfietsen, waarvan er 162.771 werden verkocht. Vorig jaar lagen die cijfers respectievelijk nog op 193.527 (geproduceerd) en 178.451 (verkocht). Dit zorgt voor een daling van 7 procent van de productie en 9 van de verkoop ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit blijkt uit de vandaag gepresenteerde jaarcijfers van het Amerikaanse motormerk.
Pan America 1250 zakt weg
Van de 179.984 in 2023 gebouwde motoren waren er 92.683 een Grand American Touring-model, 63.945 een Cruiser en 18.228 een Sport And Lightweight. De toch al niet enorme Adventure Touring verkopen daalden met meer dan de helft; de Pan America 1250 werd 5128 keer in 2023 verkocht, terwijl dat er in 2022 nog 10.774 waren. Het lijkt er soms een beetje op dat Harley het vertrouwen in de Pan America adventure-allroad als reddingsboei voor de verkoopcijfers verloren heeft, want ook dit jaar is de langverwachte update van het model er nog steeds niet, maar wordt een model met veel accessoires (foto) nu als CVO-model verkocht.
Artikel gaat verder onder de foto
Verkoopcijfers Europa en USA in de min
Vooral in de EMEA-landen, waarvan Europa het overgrote aandeel vormt, was de verkoopdaling van 22% in het vierde kwartaal (Q4) erg hoog, maar ook de 11% verkoopdaling (30.500 naar 27.000) voor heel 2023 tegenover 2022 is pijnlijk groot. Harley noemt de dalende verkopen in Duitsland en Frankrijk als hoofdoorzaak hiervan.
In de belangrijkste Noord-Amerikaanse thuismarkten van HD daalden de verkopen vorig jaar 10% in vergelijking met 2022, van 117.1000 naar 105.900. Zoals vaak in deze omstandigheden, steeg de “Dealer Inventory” flink; in Q4 stonden er in de hele wereld 49.000 onverkochte nieuwe motoren bij de dealers in de showrooms.
LiveWire: aanhoudende, zware verliezen
Zoals eerder gemeld was het aantal verkochte elektrische LiveWire motoren verwaarloosbaar, met een wereldwijde totaalverkoop van 660 stuks. Het nieuwe merk verkocht in heel 2022 wereldwijd ook maar 597 motoren, wat dan wel een groei van 30% was ten opzichte van de 461 units die in 2021 uit de fabriek kwamen. Er zit dus wel al drie jaar een opgaande lijn in.
Dit alles zorgt ervoor dat het verlies in het afgelopen jaar nog eens 117 miljoen dollar was, wat de totale kosten van het LiveWire-project, eerst binnen Harley-Davidson zelf en later als ‘zelfstandige’ spin-off, in de buurt van een half miljard dollar doet komen. De hoop is nu gevestigd op de nieuwe S2 Del Mar, er wordt door de makers voorspeld dat LiveWire hiermee in 2024 in totaal 1000 tot 1500 elektrische motorfietsen kan verkopen.
En toch: prima winstmarge!
De totale omzet kwam in 2023 uit op 5,8 miljard dollar, wat dan weer 1 procent méér is dan 2022. De nettowinst bedroeg 707 miljoen dollar. Dit betekent dat Harley door het verlagen van de kosten en/of het verhogen van de prijzen de omzet toch op peil wist te houden, waarbij ook de afdelingen buiten de motorfietsen zelf hun steentje bijdroegen. Harley-Davidson noemt de winstgevendheid van de ‘MoCo’ zelf dan ook “historisch goed”. Voor 2024 voorspelt HD “tussen de 675 en 800 miljoen dollar” winst. Direct na de bekendmaking hiervan zakte de ‘HOG’-aandelenkoers weg, vooral omdat financiële experts dit wel een erg brede marge vinden.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven