Onderdelenfabrikant Marelli in financiële problemen
Het Italiaans/Japanse bedrijf Marelli, maker van veel onderdelen voor meerdere auto- en motormerken, heeft in de USA via een zogenaamde Chapter 11-procedure de tijd gekregen om financieel orde op zaken te stellen. De procedure is onderdeel van de Amerikaanse faillissementswetgeving en zorgt ervoor dat bedrijven een faillissement kunnen voorkomen door zelf met voorstellen richting de schuldeisers te komen. Volgens CEO David Slump is de algemene winstgevendheid niet het probleem, maar is er op korte termijn een gat qua werkkapitaal.
Voorafgaande aan deze procedure was KKR al bezig van het bedrijf af te komen, waarbij er interesse was van de Indiase onderdelenleveranciers Samvardhana Motherson Group, met geld van een andere grote investeringsmaatschappij. De kans bestaat dan ook dat de huidige Chapter 11-situatie een stap in een groter proces is, waarna een nòg grotere toeleverancier voor de automotive industrie kan ontstaan.
Standaard ECU
Marelli, in de motorwereld beter bekend als Magneti Marelli, werd in 2018 door superinvesteerder KKR overgenomen en samengevoegd met het Japanse Calsonic Kansei. Daardoor ontstond een miljardenbedrijf dat aan bijna alle automotive-merken levert, variërend van koplampen tot complete versnellingsbakken, hybride aandrijfunits, dashboards, schokbrekers, uitlaatsystemen en automotive elektronica. In de motorwereld is de naam vooral bekend omdat de standaard-ECU’s in de MotoGP van Magneti Marelli komen.
Problemen
Marelli werd in de coronacrisis hard geraakt, met daarna ook de andere problemen met halfgeleiders en logistieke problemen. Momenteel heeft het last van grote automerken die moeite hebben met de transitie naar China en elektrische voertuigen, waarbij vooral Nissan wordt genoemd, maar ook de vele automerken van Stellantis (Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot).
KKR
Als eigendom van KKR, één van de grootste private equityfondsen ter wereld, is de kans op een echt faillissement klein, vooral omdat er 11,5 miljard dollar voor beide bedrijven is betaald. Maar gezien het feit dat dit de tweede keer is dat dit bij Marelli gebeurt, zullen zowel interne- als externe investeerders verregaande maatregelen binnen de bedrijfsvoering eisen. Er is al wel meer dan 1,1 miljard dollar beschikbaar om de eerste schuldeisers tevreden te stellen. KKR was recent in het nieuws door een boycot van festivals.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven