De Indiase grootaandeelhouder Bajaj leent KTM-moederbedrijf Pierer Mobility AG in drie stappen een totaalbedrag van € 400 miljoen, in ruil voor meer aandelen in het noodlijdende motormerk. Pierer Mobility brengt hierover vandaag een bericht uit als onderdeel van wettelijk verplichte communicatie, vanwege het “verlies van de helft van het aandelenkapitaal”. Bij deze verplichting hoort ook een Buitengewone Algemene Aandeelhoudersvergadering. Deze zal op 25 april 2025 plaatsvinden in het Pierer House of Brands in Oostenrijk, het hoofdkwartier van de Pierer-bedrijven vlakbij Mattighofen.
Bajaj schiet te hulp
In principe wordt er officieel aangekondigd wat al eerder bekend was, namelijk dat het geld voor het betalen van 30% van de schulden, plus 150 miljoen voor het opnieuw opstarten van de productie, uit extra aandelen moet komen. Belangrijk verschil met eerdere berichtgeving is echter dat nu duidelijk wordt dat dit geld bij de Indiase grootaandeelhouder Bajaj vandaan komt. Van de noodzakelijke 150 miljoen voor het opstarten van de productie is gisteren overigens de derde en laatste betaling van 50 miljoen afgerond.
Gelaagde eigendomsstructuur
Eerder werd al gemeld dat KTM’s partner Bajaj mogelijk 150 miljoen wilde investeren, waardoor het Indiase concern dan wel meer dan 49% in het overkoepelende Bajaj KTM (statutair gevestigd in de Nederlandse KTM vestiging in Milsbeek) zou kunnen krijgen. Alle investeringen lopen echter via een snel veranderende, gelaagde structuur, onder andere bestaand uit Bajaj Auto Ltd in India, Pierer Bajaj AG (PBAG), Bajaj Auto International Holdings B.V (BAIH)., Pierer Mobility AG (PMAG) en KTM AG. Volgens insiders ziet de eigendomsstructuur er op dit moment als volgt uit:
- BAIH BV (Nederland) is een 100% dochteronderneming van Bajaj Auto Limited – India.
- BAIH BV heeft een belang van 49,9% in Pierer Bajaj AG, terwijl PBAG weer 74,94% van Pierer Mobility AG bezit.
- PMAG is 100% eigenaar van KTM AG.
Stefan Pierer out, Rajiv Bajaj in?
Hierdoor is van buitenaf niet altijd direct duidelijk is waar welk geld vandaan, en ook weer terecht komt. Ook nu wordt niet vermeld wat de inbreng van de miljoenleningen en de uitgifte van de nieuwe aandelen, voor de machtsverhoudingen binnen de bedrijvenstructuur betekenen. Het ligt echter voor de hand dat de invloed van Bajaj groeit van nèt de minderheid van de aandelen nu, tot straks ruim meer dan Pierer zelf. Wat zou betekenen dat dan niet langer voormalig CEO Stefan Pierer nog de ‘eigenaar’ is van KTM, maar dat hij nu minderheidsaandeelhouder wordt en Bajaj’s CEO en eigenaar Rajiv Bajaj de feitelijke baas wordt. Na 25 april zal hier meer duidelijkheid over komen.
“Pierer Mobility AG: verlies helft aandelenkapitaal en voorgenomen kapitaalmaatregelen”
“Eerst zal de Buitengewone Algemene Vergadering beslissen over een kapitaalverhoging in contanten van maximaal € 150 miljoen. In een tweede stap zal een kapitaalverhoging van € 200 miljoen worden ingebracht. Pierer Bajaj AG is van plan om de tot nu toe beschikbaar gestelde leningen voor de opschaling van de productie in het totale bedrag van € 150 miljoen (waarbij de derde en laatste tranche van € 50 miljoen gisteren werd uitgekeerd) in te brengen als inbreng in natura. Een verdere toekomstige lening van € 50 miljoen zal ook worden ingebracht als inbreng in natura. De fondsen voor deze leningen werden aan Pierer Bajaj AG verstrekt door haar langdurige partner en aandeelhouder Bajaj Auto.” – Financieel bericht Pierer Mobility AG (ingekort)
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven