KTM/Pierer Mobility: productie naar Azië, bezuinigen en meer focus
Pierer Mobility, het moederbedrijf van motormerken KTM, GasGas, Husqvarna en deels MV Agusta, zal zich meer op haar motormerken gaan richten, door de fietsmerken Raymon en Felt af te stoten. Daarnaast zal er een gedeeltelijke verplaatsing van de productie- en R&D-activiteiten naar China (CFMOTO) en India (Bajaj Auto) plaatsvinden, wat in Oostenrijk 300 banen gaat kosten. Verder past het motorbedrijf de prognose voor 2023 en de vooruitzichten voor 2024 naar beneden aan, maar voert volgend jaar ook bezuinigingen door.
Focus op kernmerken KTM, GasGas, Husqvarna en MVAgusta
Pierer Mobility’s Raad van Bestuur heeft de strategische beslissing genomen om zich nog sterker te concentreren op de kernactiviteiten van gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en e-bikes) en zich te concentreren op de motormerken KTM, GasGas en Husqvarna, maar ook op MVAgusta.
Stoppen met ‘niet e-bikes’
Als gevolg van dit besluit heeft de Raad van Bestuur besloten de fietsmerken Raymon en FELT te verkopen en zo over te gaan tot het afstoten van de ‘niet-e-bike’ divisie. Elektrische fietsen (e-bikes) van de merken Husqvarna en GasGas worden juist belangrijker, om de activiteiten op het gebied van elektromobiliteit verder te versterken.
Verplaatsing naar China (CFMoto) en India (Bajaj Auto)
De ongunstige economische omstandigheden in Europa hebben geleid tot het besluit om delen van de productie voor individuele middenklassemodellen en bepaalde R&D-activiteiten te verplaatsen naar partners Bajaj Auto in India en CFMoto in China. Dit is “onder meer bedoeld om de kostenvoordelen in deze regio’s te benutten en ontwikkelings- en industrialisatieprocessen te versnellen”. Deze beslissing gaat in 2024 gepaard met een personeelsinkrimping van maximaal 300 medewerkers op de Oostenrijkse locaties.
Aanpassing van de prognoses voor 2023
In de motorfietsbranche zijn de kosten van dealervoorraden scherp gestegen als gevolg van aanzienlijk hogere rentetarieven, ondanks de goede vraag vanuit de markt. PIERER Mobility versterkt zijn dealerstructuur door voor dealers de betalingstermijnen te verlengen en hogere kortingen aan te bieden.
Dankzij de voldoende beschikbare liquiditeitsreserves ondersteunt Pierer Mobility AG niet alleen zijn dealers, maar ook zijn leveranciers om de aanzienlijk toegenomen financiële lasten als gevolg van de rentestijging op te vangen en hun liquiditeitssituatie te verbeteren.
Deze geplande maatregel zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van het totale vermogen en daarmee tot een hoger eigen vermogen van de groep. De daarmee gepaard gaande negatieve impact op de cashflow van het bedrijf over het boekjaar 2023 wordt bewust geaccepteerd.
Om deze redenen zijn de prognoses voor het boekjaar 2023 aangepast. De Raad van Bestuur verwacht voor het boekjaar 2023 nu een omzetgroei van 7% tot 9% met een EBIT-marge tussen 5% en 7%.
Bezuinigingen
Wij verwachten dat het mondiale economische klimaat in het financiële jaar 2024 moeilijk zal zijn. Voor de Pierer Mobility Group wordt 2024 een jaar van consolidatie, waarbij gebruik zal worden gemaakt van het versterken van de core business. Om de winstgevendheid van de groep veilig te stellen, zal het management in het boekjaar 2024 kostenbesparende maatregelen implementeren die in de dubbele cijfers lopen. De Raad van Bestuur verwacht dat de omzet vrijwel onveranderd zal blijven bij een EBIT-marge van 5% – 7%.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven