KTM: goedkeuring herstructureringsplan noodzakelijk voor voortbestaan
In de financiële strijd die ontstaan is rondom de faillissementsprocedure waarin Pierer Mobility en motormerk KTM zich bevinden, komen het management en herstructureringsadministrateur Peter Vogl met een oproep aan schuldeisers en hedgefunds om het herstructureringsplan goed te keuren. Daarbij wordt vooral gewezen op het opnieuw opstarten van de productie, waarvoor een investering van 150 miljoen euro nodig is.
In een bericht vanuit Pierer Mobility wordt duidelijk gemaakt dat die investering er kan komen, maar dat daarvoor wel het originele herstructureringsplan goedgekeurd moet worden. Daarin wordt 30% van alle originele schulden op korte termijn uitbetaald aan de schuldeisers, die daarmee wel 70% van hun investeringen of onbetaalde facturen kwijtraken. In dit scenario blijven de huidige eigenaren en aandeelhouders van Pierer/KTM de baas bij het Oostenrijkse bedrijf.
Reactie
Het bericht van vandaag is vooral reactie op een aantal hedgefunds die schulden hebben ingekocht en zich nu actief bemoeien met de afwikkeling van de procedure. Zij stellen dat 30% veel te weinig is en dat de schuldeisers bij het kwijtschelden van schulden eigendom in het bedrijf moeten krijgen, omdat dit anders failliet zou zijn. Omdat er op de vergadering van schuldeisers een 50% meerderheid moet kiezen voor een doorstart of faillissement, is er nu een openlijke strijd ontstaan tussen de aandeelhouders aan de ene kant en de echte schuldeisers en hedgefunds aan de andere kant.
Hedgefunds kopen schulden op
Het mag duidelijk zijn dat vanuit het management van Pierer/KTM, die werken voor de aandeelhouders, er alles aan gedaan wordt om het motorbedrijf in zijn geheel door te starten. Maar voor de hedgefunds hoefdt dat niet de beste uitkomst te zijn. Deze financiële partijen hebben vaak schulden ‘gekocht’ van de daadwerkelijke schuldeisers. Die schuldeisers nemen dan genoegen met de zekerheid van een (vaak klein) deel van de daadwerkelijke schuld, waardoor de hedgefunds daadwerkelijk minder geld uitgegeven hebben dan de waarde aan ‘schuldbrieven’ die ze in handen krijgen.
Ontmantelingsquotum
Daarvoor lopen ze wel het risico dat het bedrijf alsnog failliet gaat en ze bij losse verkoop van de boedel minder terugkrijgen dan waar ze de schulden voor gekocht hebben. Volgens herstructureringsadministrateur Peter Vogl zou dat maar 14,9% van de schulden zijn, maar de vraag is wat de Hedgefunds voor de schuldbrieven betaald hebben en hoe zij dat ‘ontmantelingsquotum’ zien.
Hedgefunds: alleen winst telt
Voor die durfinvesteerders geldt natuurlijk dat ze links- of rechtsom zo veel mogelijk willen verdienen aan de deal, waarbij het voortbestaan van KTM als motormerk alleen relevant is als dit voor meer winst (of minder verlies) zorgt.
Officieel bericht Pierer Mobility:
Zoals al op 12 februari 2025 is meegedeeld, is KTM AG van plan om in de nabije toekomst (vanaf medio maart 2025) de productie op de Oostenrijkse locaties te hervatten. Voor de hervatting van de productie zijn op korte termijn financiële middelen ter waarde van 150 miljoen euro nodig.
De eigendomssfeer van KTM AG werkt hieraan en is in vergevorderde besprekingen om de nodige liquiditeit van 150 miljoen euro te verschaffen en de opstart mogelijk te maken. Dit is echter afhankelijk van de goedkeuring tijdens de herstructureringsplanvergadering op 25 februari 2025, van het gepresenteerde herstructureringsplan met een quotum van 30%, betaalbaar eind mei 2025,
De herstructureringsadministrateur Peter Vogl legt uit: “Als het herstructureringsplan wordt afgewezen, is faillissement het gevolg.” Verder voorspelt Vogl een ontmantelingsquotum van 14,9% voor de zaak en wijst hij op verschillende kansen en risico’s die voortvloeien uit de ontmanteling van de gehele groep in geval van faillissement. Op basis van deze prognose voegt Vogl toe: “Gezien dit ontmantelingsquotum kan de door KTM AG aangeboden herstructureringsplanratio van 30% als passend worden beschouwd.”
De hoorzitting om te stemmen over het herstructureringsplan vindt plaats op 25 februari 2025 voor de regionale rechtbank van Ried im Innkreis.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven