Pierer Mobility, het moederbedrijf van motormerken KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta, heeft haar belang van 50,1 procent in het laatste bedrijf terug verkocht aan the Art of Mobilty, het bedrijf van de vorige eigenaar Timur Sardarov. Hiervoor wordt een bedrag tussen de 30 en 60 miljoen euro betaald.
In november 2022 verwierf KTM AG, als dochteronderneming van Pierer Mobility AG, 25,1% van MV Agusta Motor voor “minder dan 43 miljoen euro”. Daarna nam het Oostenrijkse motorbedrijf de distributie en inkoop van MV over, waarna het in maart 2024 alsnog voor een onbekend bedrag versneld haar eigendom uitbreidde naar een meerderheidsbelang van 50,1 procent van de aandelen. Hierop werd Hubert Trunkenpolz, “De T van KTM”, CEO van het Italiaanse motormerk en kwamen er diverse andere Oostenrijkers op belangrijke posten.
KTM sluit zich met de terugverkoop aan in een rij van bedrijven die MV Agusta overnamen en er heel veel geld in pompten, om daarna terug komen op die beslissing en het voor veel minder (in een aantal gevallen 1 euro) terug te verkopen aan de toenmalige eigenaar Claudio Castiglioni. Eerder waren Harley-Davidson, Proton, Mercedes-AMG en BMW kopers van MV Agusta of delen van het bedrijf. In die gevallen leek het er vooral op dat men zich vertilde aan het motormerk zelf, de Italiaanse vakbonden of de bedrijfsstructuur, maar met KTM gaat dat nu anders. Nadat MV Agusta binnen KTM werd binnengehaald, ging het mis met KTM zelf. Al snel ontstond de vraag wat er nu met het klassieke motormerk moest gebeuren, waar vandaag antwoord op is gekomen met onderstaande aankondigingen van beide partijen.
Persbericht MV Agusta
“MV Agusta bevestigt dat Art of Mobility S.A., een bedrijf dat wordt gecontroleerd door de familie Sardarov, de volledige controle over de MV Agusta Group terugkrijgt, waarmee het officieel afscheid neemt van KTM.
Na een succesvol jaar voor MV Agusta, zou de financiële situatie die zich onlangs bij Pierer Mobility AG heeft voorgedaan, een aanzienlijke impact kunnen hebben op de activiteiten van het motormerk uit Schiranna. Deze strategische overeenkomst zorgt ervoor dat MV Agusta volledig buiten bereik blijft bij het lopende financiële herstructureringsproces van KTM, waardoor het bedrijf zijn positieve groeipad kan voortzetten. In de afgelopen 18 maanden heeft MV Agusta onder een volledig gerevitaliseerd managementteam haar financiële stabiliteit versterkt. In 2024 verkocht het bedrijf 4000 motorfietsen, waarmee een jaarlijkse groei van 116% werd behaald in vergelijking met 2023. De totale verkoop van vorig jaar 2023 werd in juli 2024 al geëvenaard. 2024 was ook het beste jaar ooit voor MV Agusta qua verkoop van onderdelen, met een beschikbaarheidspercentage van 99% voor modellen die tot zeven jaar geleden zijn geproduceerd.
Met deze stap wil het bedrijf ook het gewaardeerde netwerk van leveranciers en dealers beschermen tegen mogelijke financiële verstoringen, voorkomen dat ze worden beïnvloed door het herstructureringsproces van KTM, en de stabiliteit en toewijding van MV Agusta aan haar stakeholders versterken.
Wat betreft het wereldwijde verkoopnetwerk van MV Agusta, zullen alle 219 actieve verkooppunten, waaronder 41 servicepunten, gewoon doorgaan met hun activiteiten, waarbij het totale aantal dit jaar naar verwachting 270 zal bedragen. Daarnaast maken 20 niet-Europese importeurs al deel uit van het distributienetwerk. De zakenpartners van MV Agusta hebben een cruciale rol gespeeld in de prestaties van het bedrijf in 2024 en zullen een belangrijke bijdrage blijven leveren aan de toekomstige groei van het merk.
Het bedrijf heeft alles in huis om de positieve expansie voort te zetten en toezeggingen na te komen. De activiteiten van MV Agusta blijven volledig onafhankelijk, waarbij Varese trots blijft fungeren als het centrale knooppunt voor alle belangrijke activiteiten, waaronder productontwikkeling, productie, verkoop, marketing en aftersalesservices. De ontwikkeling van de volgende generatie motorfietsen verloopt zoals gepland, wat de weg vrijmaakt voor een vernieuwd, innovatief, exclusief assortiment en zoals altijd gericht op het vieren van de beroemde claim ‘Motorcycle Art’.”
Timur Sardarov – CEO van Art of Mobility S.A.: “Dit is een moment van trots voor ons allemaal bij MV Agusta. Het herwinnen van de volledige controle over het bedrijf betekent dat we nu sterker en meer gefocust zijn dan ooit op het leveren van uitmuntendheid. De afgelopen twee jaar heeft het bedrijf zijn processen, systemen en personeelsbestand aanzienlijk versterkt. Deze structurele veranderingen vormen de basis van de buitengewone resultaten die in 2024 zijn behaald en zullen ons succes in de komende jaren blijven stimuleren. Ik heb het volste vertrouwen in ons leiderschapsteam, wiens visie, gecombineerd met de toewijding en professionaliteit van ons vernieuwde dealernetwerk, MV Agusta naar nieuwe hoogten zal brengen. Mijn doelstelling, en die van mijn familie, is om een vitale kracht te zijn voor het Varese-team, de regio en al onze partners.”
Persbericht Pierer Mobility
Verkoop van alle aandelen in MV Agusta aan de minderheidsaandeelhouder Art of Mobility SA
“KTM AG, een dochteronderneming van PIERER Mobility AG, heeft in november 2022 met een kapitaalverhoging 25,1% van MV Agusta Motor SpA, gevestigd in Varese (Italië), verworven en haar belang in het voorjaar van 2024 verhoogd naar 50,1%.
KTM AG heeft een overeenkomst bereikt om het meerderheidsbelang in MV Agusta te verkopen aan minderheidsaandeelhouder Art of Mobility SA voor een ondernemingswaarde van midden dubbele cijfers in miljoenen. De transactie is onderworpen aan goedkeuring of niet-verbod door commissies en autoriteiten. De transactie zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 worden afgerond.”
KTM: “Racing Is Part Of Our Business Model”
Tegelijkertijd focust het Pierer-concern zich weer volledig op KTM als merk en dus ook op de marketingstrategie ervan. Die draait nog altijd om “Ready to Race”. In een interview met de Duitse pers heeft motorsportbaas Pit Beirer dan ook nogmaals bevestigd dat KTM in de MotoGP blijft. Door diverse media is gemeld dat KTM zich na 2025 zou terugtrekken, maar (zoals eigenlijk al direct duidelijk was) blijkt dit geen echt plan. Zo quote motorsportsite Motomatters Beirer vandaag: “Het nieuws dat KTM zich eind 2025 zou moeten terugtrekken uit de wegrace, berustte op een misverstand”.
“Motorsport is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Het is niet alleen onze passie – het is onderdeel van ons bedrijfsmodel. We gaan racen. Er is een markt verbonden aan onze race-activiteiten. We zouden geen deel uitmaken van deit herstructurering [proces] als dat niet het geval was.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven