Skip to main content

Yamaha R1 niet meer op straat, wel op circuit

De afgelopen tien jaar heeft de mondiale motorfietsmarkt aanzienlijke veranderingen ondergaan, omdat de behoeften van motorrijders in lijn met externe omstandigheden zijn geëvolueerd. Naast deze veranderingen zijn de emissievoorschriften strenger geworden. De evolutie van de Supersport-categorie is ongetwijfeld een van de meest opvallende van deze veranderingen.

Yamaha Motor Europe blijft trouw aan de oorsprong en het DNA van het merk en blijft zich ook in de toekomst inzetten voor het straatgerichte supersportsegment en heeft er vertrouwen in dat het productassortiment in deze sector – gebaseerd op platformmodellen als de R125, R3 of R7 – zal blijven boeien en klanten enthousiast maken, zowel op de weg als op het circuit.

In lijn met de verandering in de vraag en de behoeften van klanten, heeft Yamaha Motor Europe het besluit genomen dat de toekomst van zijn op het circuit gerichte Supersport-modellen vanaf 2025 uitsluitend zal worden gewijd aan circuitgebruik – waarbij de R1 dezelfde route zal volgen als de R6 in 2020.

Gedurende 2024 zullen de gehomologeerde R1 en R1M nog steeds verkrijgbaar zijn bij alle Yamaha-dealers.

Productie voortgezet voor circuitgebruik

Dit wil niet zeggen dat dit het einde is voor de iconische R1; verre van dat. De wereldwijde productie van de R1 zal in 2025 en daarna worden voortgezet, net als het ontwikkelingsprogramma waarmee de motor de afgelopen jaren wereldtitels heeft veiliggesteld in zowel de FIM Superbike als de Endurance Wereldkampioenschappen.

De R1 blijft een populaire keuze voor rijders en teams die op zoek zijn naar een competitief en kosteneffectief pakket voor zowel casual circuitdaggebruik als racen, van basisclubniveau tot nationale en internationale raceseries.

GYTR

Het is om deze reden dat Yamaha consequent heeft geïnvesteerd in het beschikbaar stellen van een reeks GYTR Performance-onderdelen voor de R1 aan klanten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de ervaring van dezelfde ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de R1 WorldSBK, die dit jaar campagne wordt ingezet met zesvoudig World Superbike kampioen Jonathan Rea.

Yamaha Motor Europe en zijn distributeurs hebben ook een speciaal netwerk van GYTR Pro Shops opgezet, om motorrijders te ondersteunen die op het circuit het meeste uit hun R-Series Supersport-modellen willen halen.

Yamaha Racing Experience

Om haar huidige toewijding aan het segment te benadrukken, heeft Yamaha Motor Europe het populaire en prestigieuze Yamaha Racing Experience-evenement bevestigd. Eigenaren van de R1 GYTR PRO 25th Anniversary en 2024 R1M-eigenaren worden op 3 en 4 juli 2024 op het Circuito de Jerez Angel Nieto – Jerez uitgenodigd om (gratis) deel te nemen aan deze meeslepende race-ervaring, die een breed rijprogramma biedt, plus de aanwezigheid van de legendarische Yamaha Brand Ambassador en R1 GYTR-eigenaar Valentino Rossi, het Pata Prometeon Yamaha WorldSBK-team en andere Yamaha Official-coureurs.

Racen in DNA

Racen zit in het DNA van Yamaha en ongeacht met welke uitdagingen we in de toekomst te maken zullen krijgen: Yamaha zet zich in om dit cruciale deel van zijn identiteit te behouden en vooruit te gaan door de voortdurende ontwikkeling van het gehele Supersport-assortiment, zowel op het circuit als op de weg, alsmede de GYTR-strategie en het unieke bLU cRU programma, gewijd aan motorracers.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws