Skip to main content

Yamaha stopt met R1 als straatmotor

Yamaha Motor zal voor de bekende YZF-R1 superbike geen EURO5+ homologatie proberen te verkrijgen, wat betekent dat het model na de ‘uitloopperiode’ in Europa niet meer als nieuwe straatmotor verkocht mag worden. Op zich is de nieuwe Euro5+ normering niet enorm veel zwaarder dan de vorige Euro5 homologatie, maar vooral bij motoren die met veel toeren hoge vermogens halen, is het wel lastig en daarom vooral kostbaar.

Superbikemarkt verdwenen

Daar komt bij dat de markt voor superbikes en supersportmotoren feitelijk nog amper bestaat. Vorig jaar verkocht Yamaha Motor Benelux er in Nederland met 35 nog opvallend veel, want in 2022 waren het er maar 14. Deze beweging is al jaren aan de gang; de sportieve modellen waren lang de belangrijkste motoren van elk merk, maar dat verschoof naar een positie ver achter de allroads, adventures, crossovers en naked bikes.

Yamaha verkocht de YZF-R1 als sinds 1998, waarbij vooral in de beginjaren er elke 2 jaar een nieuw model kwam, terwijl de motoren steeds meer op circuitgebruik gericht werden. Meer PK’s, meer toeren en meer aanpassingen die op een circuit voordeel opleveren, maar dezelfde motor minder goed inzetbaar maakten op de openbare weg. Dit betekent dat het huidige model nu een vermogen van boven de 200 PK heeft en topsnelheden boven de 300 kilometer per uur haalt, maar met een zithouding die op de weg kort vol te houden is.

In de UK heeft Yamaha Motor UK de “End of Life” status van de R1 (voorheen YZF-R1) bevestigd tegenover Visordown. Het officiële commentaar van Yamaha UK luidt daar:

‘Yamaha Motor Group heeft de beslissing genomen om geen EU5+ versie van de R1 of R1M te ontwikkelen, maar zich te concentreren op andere bedrijfs- en productstrategieën voor de middellange termijn die toekomstige kansen zullen bieden.’ – Yamaha Motor UK

Het ligt voor de hand dat Yamaha voor de R1 dezelfde route zal volgen als bij de R6, dus dat er nog wel R1 RACE modellen verkocht blijven worden, zonder homologatie en dus niet geschikt om een kenteken voor de openbare weg op te krijgen. Ook Suzuki heeft haar GSX-R1000R als straatmotor van de markt gehaald.

Supersport op terugweg?

Opvallend in het hele verhaal is wel dat juist Kawasaki en Honda recent met EURO5+ gehomologeerde 600 supersport-modellen kwamen, dus in hetzelfde supersportieve segment waarvan toch door iedereen gedacht wordt dat er geen markt meer voor is. De nabije toekomst moet gaan uitwijzen of die markt er nou nog wèl of niet is.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws