Triumph heeft reeds langere tijd geleden de komst van ‘echte’ crossmotoren aangekondigd, maar (vooral) door corona heeft dit plan vertraging opgelopen. Dit betekent dat er nog steeds geen daadwerkelijk productiemodel onthuld is, maar ondertussen heeft het Britse merk al wel twee complete topteams ingelijfd, waarbij ook al toegezegd is dat deze vanaf seizoen 2024 mee zullen doen in de twee grootste wereldkampioenschappen. Triumph belooft in 2024 met een 250cc mee te doen in de MX2 en in 2025 in de MX1-koningsklasse aan te treden met een 450.
Al eerder werd aangekondigd dat Triumph MX hiervoor mee gaat doen aan het FIM MXGP Motocross Wereldkampioenschap, waarvan het zwaartepunt in Europa ligt. Daar komt nu het Amerikaanse AMA Supercross (indoor) kampioenschap bij, plus het AMA Pro Motocross (outdoor) kampioenschap. Alsof dat nog niet genoeg is wordt er ook gemikt op het nieuwe SuperMotocross World Championship, een overkoepelend kampioenschap boven beide andere Amerikaanse titels.
Triumph heeft hiervoor een nieuwe raceafdeling opgebouwd, waarvan motorcross legende Ricky Carmichael het boegbeeld is, maar die feitelijk bestaat uit bestaande teams die nu vanuit de Triumph-fabriek worden aangestuurd. De teamstructuur bestaat uit het in de USA gevestigde Triumph Racing Team, onder leiding van de zeer ervaren teameigenaar Bobby Hewitt en teammanager Stephen ‘Scuba’ Westfall. Het onlangs aangekondigde Triumph Racing-team in Europa is dan weer een doorstart van het Kawasaki team van Thierry Chizat-Suzzoni, dit team moet de MXGP-kant van de motorcross afdekken.
Veel voorbeelden maar hevige concurrentie
Triumph zet dus gelijk op het hoogste niveau in. De technische basis daarvan, een 250cc en 450 cc eencilinder motorblok in een crossframe, is bij alle motormerken ongeveer gelijk, maar juist daarom zijn de details zo extreem belangrijk. Het ligt voor de hand dat Triumph héél goed gekeken heeft naar de bestaande crossmotoren van KTM, Kawasaki, Yamaha, Suzuki en Honda, waardoor ze snel op enig niveau kunnen komen, maar het wordt daarna nog een hele klus om vooraan mee te gaan doen.
Ook enduromotoren
Daarnaast kondigt Triumph ook nog een enduroversie van de 250 en 450 crossers aan, dus crossmotoren voorzien van straathomologatie; gezien de huidige emissienormen ook zeker geen makkelijke ontwikkeling. Dit gaat allemaal vallen onder de nieuwe vlag van Triumph Racing, waar nu alle race-activiteiten van Triumph ondergebracht worden, inclusief de activiteiten in Moto2 en Next Generation World Supersport.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven