Vanaf 2020 geldt de Euro 5-normering voor motorfietsen. In feite is de uitstoot van motorfietsen sindsdien gelijk getrokken met die van auto’s. Die overigens voldoen aan de Euro 6-norm. Voor motorfietsen betekende dit dat de uitstoot een derde lager moest liggen dan met de Euro 4-norm. Voor 2024 wordt de Euro 5-normering echter aangescherpt naar Euro 5+ voor motoren.
Uitstoot onveranderd
Voor de nieuwe Euro 5+ normering is het overigens niet zo dat de regels omtrent uitstoot nog verder aangescherpt worden. Qua uitstoot blijft het dan gaan om 1000 mg/km koolmonoxide (CO), 100 mg/km koolwaterstoffen (THC), 68 mg/km non-methaan koolwaterstoffen (NMHC), 60 mg/km stikstofoxiden (NOx) en 4.5 mg/km fijn stof (PM). Bovenop deze emissie waardes kwamen ook nog de verplichtte testen, die in dit geval niet enkel om de uitstoot ging bij nieuw, maar ook na een bepaald aantal kilometers nog binnen de tolerantie waardes moeten blijven. Zo zijn er onder andere eisen voor de levensduur van de werking van de katalysator, maar ook van de OBD II systemen en de lambdasonde-sensoren.
Wat is er dan wel nieuw voor Euro 5+?
Als eerste valt op dat de levensduur van bovenstaande onderdelen, eerst ook berekend mocht worden. In de nieuwe Euro 5+ norm moeten de gestelde kilometers of draaiuren ook daadwerkelijk gemaakt worden, waarna de onderdelen dus nog steeds aan de gestelde normen moeten voldoen. Daarnaast moet ook de OBD II aan nieuwe normen voldoen. Deze moet ten minste 10 procent van de ‘draaitijd’ een meting uitvoeren. Deze meting moet dan plaatsvinden op de katalysator en de lambdasonde-sensor. Die laatste meet onder andere het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen en meldt dit weer terug aan de ECU. Die laatste kan dan waar nodig de ontsteking bijsturen. De ECU moet daarnaast aangeven wanneer de bestuurder niet het volledige vermogen van de motor kan gebruiken, bijvoorbeeld of deze oververhit raakt.
In de Euro 5+ norm is ook een onderdeel meegenomen over geluid, maar dit is nog niet gedefinieerd op moment van schrijven.
APK voor motorfietsen?
Uiteindelijk is het wel zo bovenstaande aanpassingen dus de de deur verder openzetten naar een verplichte APK voor motorfietsen. Sinds 2021 staat die deur al op een kier. Wat overigens niet gaat over het invoeren van een periodieke keuring voor motorfietsen, maar juist over het afschaffen van de uitzonderingsregel hierop. Met de nieuwe Euro 5+ norm die ingaat vanaf 1 januari volgend jaar is het dus zo dat fabrikanten niet meer mogen berekenen hoe lang een onderdeel meegaat, maar ook daadwerkelijk moeten voldoen aan het aantal opgegeven kilometers. Die afhankelijk van het type motorfiets liggen tussen de 20.000-35.000 kilometer. Bij auto’s geldt namelijk hetzelfde en is een uitstootmeting verplicht bij een APK-keuring. Met het aanscherpen van de regels voor motorfietsen, ligt een verplichte periodieke keuring ook steeds meer op de loer.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven