Skip to main content

Veiligheidssystemen auto funest voor motorrijders

Er komen steeds meer auto’s op de weg met verschillende veiligheidssystemen. Dit is niet enkel het gevolg van het feit dat er steeds meer van deze systemen beschikbaar zijn, maar simpelweg ook vanwege het feit dat veel van deze systemen stapje voor stapje verplicht worden. Nu blijkt echter dat veel van deze systemen te rigide zijn. Oftewel, standaardsituaties zijn niet per se het probleem, maar daarvan afwijken heeft nare gevolgen. Ondertussen blijkt dat veel van de veiligheidssystemen van auto’s funest zijn voor motorrijders.

Passieve en actieve veiligheidssystemen

Dat veiligheidssystemen steeds meer verplicht worden, is overigens niet nieuws. Denk bijvoorbeeld maar aan het verplichten van gordels, airbags, maar bijvoorbeeld ook ABS. In de motorfietsmarkt speelt deze ontwikkeling overigens ook, zo is ABS vanaf 2015 verplicht voor motorfietsen vanaf 125 cc. Vandaar overigens ook dat veel motorfietsfabrikant uitkomen op 124 komma zoveel cc. Te denken valt echter ook aan dodehoek detectiesystemen (het oranje lampje in de spiegels van auto’s), die de bestuurder erop moeten attenderen dat er iets in de dode hoek zit. Dit zijn echter allemaal passieve veiligheidssystemen. Oftewel, systemen die niet ingrijpen op het moment dat er iets mis dreigt te gaan.
Aan de andere kant van het spectrum zijn er dus de actieve veiligheidssystemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stuurcorrecties om de auto tussen de lijntjes te houden, of systemen die automatisch afstand bewaren. Eén van deze systemen is onder andere ook een noodremassistent. Dit systeem remt volledig automatisch als het dit nodig acht. Bijvoorbeeld in de file of in de stad. Steeds meer van deze actieve veiligheidssystemen worden ook verplicht en hier is het waar de schoen begint te wringen.

Standaardsituaties

Al deze systemen werken min of meer op dezelfde manier. De systemen wordt ‘geleerd’ hoe ze moeten handelen in bepaalde situaties en zullen hier dan ook op reageren wanneer nodig. Afwijken van de norm zorgt echter voor problemen. Wie herkent niet die Tesla rijder die in de file stug in het midden blijft rijden, waardoor de motorrijder er niet langs kan. Waarom is dit? De Tesla is zo geprogrammeerd dat deze altijd het midden van de rijstrook op zoekt, want dit is zo aangeleerd. Dit geldt ook voor systemen die automatisch afstand houden. Die zijn ‘geleerd’ om met een minimale wettelijke afstand te volgen. Duikt er iemand tussen, zal het systeem dus remmen om tot die afstand te komen en weer terug te keren naar de standaardsituatie.

Motorrijders niet standaard

Veel van deze systemen zijn echter niet voldoende ‘geleerd´ over motorrijders. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat er simpelweg minder motorrijders zijn, maar anderzijds ook met het feit dat motorrijders niet altijd voldoen aan de ‘standaardsituatie’. Motorrijders rijden niet altijd exact in het midden van de rijstrook of rijden tussen files door of worden soms simpelweg niet, te laat of verkeerd waargenomen. Zo kon het gebeuren dat er in de Verenigde Staten al drie motorrijders op exact dezelfde wijze zijn overleden door een aanrijding met een Tesla. Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft laatst ook een onderzoek gedaan naar de werking van automatische remsystemen, in combinatie met motorrijders. Wat bleek? Maar één automerk scoorde een voldoende. De rest ruim ondermaats. Met name wanneer de motorrijder dus niet exact in het midden reed.

Onderzoek noodzakelijk

Ondertussen staan de ontwikkelingen niet stil. zo is er onlangs een nieuwe wet aangenomen die het mogelijk maakt om te testen met zelfrijdende auto’s, zonder dat de bestuurder in de auto zit. Het is logisch dat de Nederlandse wetgeving meegaat met de tijd en ook ruimte biedt om deze systemen te verbeteren. Ook binnen de motorwereld staan de ontwikkelingen namelijk niet stil. Traction control en cruise control zijn al langere tijd gemeengoed. Ook adaptieve cruise control (zelf afstand houden) is bezig aan een opmars. Daarbij komt dat ook de wet- en regelgeving voor motorfietsen steeds strenger wordt. Bosch werkt ondertussen ook aan een systeem om communicatie tussen auto’s en motorfietsen mogelijk te maken. Waarbij zaken als snelheid, positie en voertuigtype uitgewisseld worden. Volgens Bosch zorgt dit systeem ervoor dat de motorrijder beter ‘zichtbaar’ wordt voor de auto. Iets wat uit het onderzoek van de IIHS ook zeer noodzakelijk blijkt.

Via: Dagelijksauto.nl

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws