In de autowereld is het al langer gemeengoed; ontwikkeling, productie en het eindproduct moeten voldoen aan scherpe cybersecurity regelgeving. Dit heeft er vooral mee te maken dat met name auto’s steeds meer digitale componenten bevatten. Deze componenten werken niet enkel in de auto zelf, maar communiceren op verschillende manieren ook met de ‘buitenwereld’. Nu de motor industrie ook steeds meer techniek toe gaat voegen, heeft de UNECE (Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties) besloten dat ook motorfietsen moeten voldoen aan deze cybersecurity regelgeving.
Steeds meer techniek
Met name bij auto’s gaat de ontwikkeling hard. Wat te denken van bijvoorbeeld het systeem dat automatisch de hulpdiensten inschakelt bij een ongeval? Of over-the-air-updates, die een update doorvoeren voor autonoom rijden. Dit gaat heel eenvoudig, want veel auto’s zijn tegenwoordig altijd verbonden met het internet. Zonder dat de gebruiker dit door heeft. Het mag duidelijk zijn dat dit het speelveld van hackers ook steeds verder vergroot. Regelmatig komt er dan ook nieuws naar buiten dat dit wel eens mis gaat. Zoals bij Tesla, waar hackers erin slaagde alle opties open te zetten. Dat het ook negatieve gevolgen kan hebben, blijkt dan weer uit het feit dat hackers eenvoudig een Toyota konden stelen. Juist om te voorkomen is dus door de Verenigde Naties Amendement 155 aangenomen, die fabrikanten verplicht voorzorgsmaatregelen te treffen.
Motorfietsen en cybersecurity?
In de motorfietsbranche speelt dit probleem ondertussen ook. Denk maar aan KTM die met de nieuwe KTM 890 Adventure de eerste 1.500 kilometer alle opties heeft. Daarna zet de dealer deze dicht, of je moet betalen. BMW heeft ondertussen op diens motorfietsen ook een e-call systeem, waarbij hulpdiensten dus automatisch gebeld kunnen worden. Daarbij komt ook dat steeds meer motorfietsfabrikanten een TFT-display hebben, met inderdaad een koppeling met de smartphone. Al dan niet door middel van een app. Nu is het niet zo dat dus enkel systemen die naar buiten toe communiceren beveiligd moeten worden. Het gaat ook om computer aangestuurde systemen, waarbij een hack mogelijk is. Zoals bijvoorbeeld adaptieve cruise control, die dus zelf afstand houdt. Of de instelling van verschillende rijmodi waarbij gas-reactie en motorvermogen computer gestuurd zijn. Overigens zijn het niet alleen de motorfietsfabrikanten zelf die dus steeds meer techniek toepassen, maar ook toeleveranciers. Bosch zelf werkt namelijk ook aan e-call systeem, maar gaat ook verder door motorfietsen te laten communiceren met auto’s en andere motorfietsen over positie op de weg.
De regelgeving
Het mag dus duidelijk zijn dat ook de motorfietsmarkt ondertussen voldoende techniek in huis heeft die gehackt kan worden. Met de nodige risico’s tot gevolg. Volgens de nieuwe regelgeving zijn fabrikanten zelf verantwoordelijk om dit te voorkomen. Opvallend is dat het dan niet enkel gaat om voertuigen die op de weg rijden. Maar dat ook de ontwikkeling en productie moeten voldoen aan strenge eisen. Fabrikanten moeten van tevoren al onderzoeken welke risico’s er zijn voor een veiligheidslek in de productie, of het product en hier maatregelen tegen nemen. De fabrikant moet dan zelf een test aanvragen bij een daarvoor bevoegde instantie. Die zal proberen om ‘binnen te komen’ in het voertuig. Daarbij is het van belang dat de werking van het voertuig niet aangetast wordt bij een eventuele hack, maar ook dat persoonsgegevens niet op straat liggen. Gegevens die je vaak moet achterlaten bij installeren van een app. Opvallend is wel dat het niet enkel gaat over motorfietsen. Scooters en elektrische fietsen met een snelheid van meer dan 25 km/u zullen ook moeten gaan voldoen aan deze regelgeving.
ACEM is om
Officieel moet de toevoeging van motorfietsen nog wel worden aangenomen, maar dit lijkt slechts een formaliteit. De ACEM (Europese associatie van motorfietsfabrikanten) juicht het voorstel zelfs toe: “We zijn verheugd om een mijlpaal voor de motorfietsindustrie te delen. Het akkoord dat is aangenomen bij UNECE erkent het belang van robuuste cyberbeveiligingsmaatregelen in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Deze regulerende uitbreiding weerspiegelt een gezamenlijke inspanning in de industrie, waarbij een gedeelde toewijding aan de veiligheid van de rijder en de voortdurende vooruitgang van tweewielige voertuigen wordt benadrukt. Bovendien stemt de positieve stap van UNECE overeen met mondiale regelgevende trends en stelt het een precedent voor toekomstige vooruitgang op dit gebied, waarbij hetzelfde niveau van cyberbeveiligingsbescherming wordt geboden voor auto’s en motorfietsen”.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven