Skip to main content

Kawasaki Ninja ZX-6R in 2024 terug in Europa

Nadat Kawasaki ervoor koos het Ninja ZX-6R 636 supersportmotor niet volgens de EURO5 normering te homologeren, verdween het 2019-model na 2020 van de Nederlandse markt. Nu wijzen diverse meldingen erop dat de ZX-6R niet alleen terugkomt als circuitmotor, maar alsnog een EU5 homologatie heeft verkregen. Een upgrade waardoor de 636cc sterke viercilinder ook terugkomt op de Europese wegen. Kawasaki Nederland belooft met de kreet “raad eens wie er terugkomt…” op 6 juni 2023 een nieuwe model te onthullen, wat volgens Amerikaanse homologatiedocumenten de 2024 Kawasaki ZX-6R moet zijn.

Minder PK’s

Een Amerikaans EPA-document laat zien dat het nieuwe model, intern gecodeerd als “ZX636J” en “ZX636K”, een opgegeven vermogen moet leveren van 122 pk, wat lager is dan de 130 pk van het 2019-model. De verandering in vermogen is waarschijnlijk een direct gevolg van Kawasaki’s inspanningen om te voldoen aan de nieuwste Euro 5-emissienormen, die lastig te halen zijn voor motoren met een hoog toerental en relatief veel vermogen. Om aan deze normen te voldoen, heeft Kawasaki waarschijnlijk het totale toerental en piekvermogen van de motor verlaagd, zonder teveel afbreuk te doen aan de prestaties. Mogelijk zijn de ingrepen die daarvoor nodig zijn, ‘voor circuitgebruik’ weer redelijk eenvoudig terug te draaien.

Nieuwe elektronica

Het nieuwe model zal naar verwachting daarnaast ook een langere eindoverbrenging hebben, wat ook weer simpel door de kopers aan te passen is naar een fellere gearing. Naast de EU5-homologatie worden, ten opzichte van het bestaande “ZX636G” 2023-model (foto), stylingupates en elektronica-upgrades, zoals een TFT-kleurendashboard, IMU, bochten-ABS, wheelie control, launch control en stabiliteitscontrole verwacht.

Next Generation Supersport

Buiten Europa is de ZX-6R nooit weg geweest. Zowel in Amerika als Azië werd de 636 nog verkocht op basis van het in 2019 gepresenteerde model. In Europa zou de ZX-6R ook op de circuits nog inzetbaar zijn, vooral nadat in het WK Supersport regels kwamen voor de “Next Generation”, waardoor de extra 37 cc die normaal toegang tot de Supersportklasse in de weg stond, alsnog toegestaan is. Punt is alleen dat Kawasaki (nog?) geen ‘officiële’ aanvoerroute voor circuitmotoren heeft, zoals Yamaha dat met haar R-modellen en GYTR Pro Shops wel doet.

Nieuwe realiteit

Bij terugkomt zal de Ninja ZX-636R wel een compleet veranderde markt aantreffen, waarin supersports nog nauwelijks voor de openbare weg verkocht worden. Mogelijk wil Kawasaki het relatieve succes van de Yamaha R6 Race verkoopcijfers evenaren, maar die Yamaha is juist weer niet voor straatgebruik gehomologeerd en (dus) puur voor circuitgebruik bedoeld. De vraag is dan ook wat de meerwaarde van een gehomologeerde ZX-6R voor straatgebruik is, maar blijkbaar ziet Kawasaki toch nog mogelijkheden voor het bijna uitgestorven supersportsegment van de motormarkt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws