Skip to main content

EU maakt APK voor motoren in heel Europa verplicht

Europese landen mogen straks niet langer zelf beslissen of ze een APK voor motorfietsen wel of niet invoeren, aldus de Europese Commissie in een gisteren gepresenteerd plan voor de aanpassing van de huidige wetgeving. De Commissie stelt daarin voor om de opt-out regeling voor lidstaten af te schaffen en zo een verplichte keuring voor alle motoren boven de 125cc in alle landen te voeren. Als onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om het verkeer veiliger te maken, geeft de Europese Commissie in haar voorstel zéér duidelijk aan dat er einde moet komen aan de uitzonderingspositie die motoren in een aantal landen tot nu toe hebben.

Wetgeving gemoderniseerd

Met een volledig nieuwe wetgeving voor de “roadworthiness” van alle voertuigen in het verkeer, stelt de Europese Commissie nu een gemoderniseerde wetgeving voor, gericht op meer duidelijkheid rondom de opkomst van elektrische voertuigen en de laatste technologische ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en zelfrijdende voertuigen. Daarnaast stelt de Commissie voor om digitale voertuigregistraties en -keuringscertificaten in te voeren. Dit wordt gekoppeld aan gegevensuitwisseling tussen de lidstaten, om burgers te beschermen tegen frauduleuze activiteiten, zoals het frauderen met kilometerstanden.

Eigen keuze per land verdwijnt

Tot nu toe werd een APK voor motoren weliswaar door de EU sterk aanbevolen, maar daarbij mochten ze zelf de regels verzinnen, of zelfs helemaal geen keuring invoeren. Daarmee kwam de Europese wetgever tegemoet aan de lobby van motorrijders, die aangaven dat er onder motorrijders maar weinig ongelukken -aantoonbaar- gebeuren door een ondeugdelijke staat van de motorfiets. Nu maakt de Europese Commissie in de voorgestelde aanpassing van Richtlijn 2014/45 korte metten met dit standpunt: elk land moet motorfietsen periodiek gaan keuren.

Voorstel

Ondanks het feit dat dit nog maar een voorstel is, waarover nog gestemd gaat worden in het Europees Parlement, moet het wel raar lopen wil het niet doorgevoerd worden. Er wordt immers al jaren vanuit Europa naar een verplichte APK toe gewerkt, die nu is meegenomen in een totale revisie van algemene wetgeving over de staat van voertuigen en de controle daarvan. Doel is daarbij over te gaan van ‘Road Side Inspections’ (RSI) door politie of andere diensten, naar Periodic Technical Inspections (PTI) in een technische keuring zoals de APK, waarbij ook beter naar emissie gekeken kan worden.

Niet alleen motoren

In het voorstel wordt trouwens bijna de hele zogenaamde L-categorie genoemd, dus het gaat naast motoren bijvoorbeeld ook over steps, quads en brommobielen, maar niet over bromfietsen, waarvoor een regeling wordt voorgesteld die gelijk is aan wat er nu bij motoren geregeld is, dus waarbij landen zelf mogen kiezen.

“Waarom stelt de Commissie strengere eisen voor de periodieke technische keuring van motorfietsen en voertuigen in de L-categorie voor?”

“Regelmatige keuringen van motorfietsen hebben een merkbaar positief effect op de verkeersveiligheid, zoals blijkt bij de lidstaten die er gebruik van maken. Volgens de huidige regels moeten motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm³ al sinds januari 2022 een APK ondergaan, hoewel lidstaten een grote mate van discretionaire bevoegdheid hebben wat betreft de reikwijdte en frequentie van de APK voor motorfietsen. Lidstaten hebben ook de mogelijkheid om in plaats daarvan ‘effectieve alternatieve verkeersveiligheidsmaatregelen’ toe te passen.”

“Gezien de duidelijke voordelen voor de verkeersveiligheid van het testen van de verkeerswaardigheid van motorfietsen en het gebrek aan juridische en implementatie-duidelijkheid met betrekking tot de huidige opt-out bepalingen, stelt de Commissie voor de huidige opt-out mogelijkheid te schrappen en een verplichte APK in te voeren voor motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm³.” – EC Q&A revision of the roadworthiness package

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws