Skip to main content

38.000 motorrijders protesteren tegen Franse APK voor motoren

Volgens het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken demonstreerden er afgelopen zaterdag 38.000 motorrijders in heel Frankrijk tegen de technische keuring van motorfietsen en scooters, die daar vanaf afgelopen maandag verplicht is geworden.

Het protest tegen de Franse versie van de ‘APK voor motoren’ werd georganiseerd door de Fédération Française des Motards en Colère (FFMC), vrij vertaald als de Franse Federatie van Boze Motorrijders. Zij spreken over 60.000 protesterende motorrijders op 50 locaties in het afgelopen weekend. Ondanks dat de Franse raad van State een verzoek tot opschorting van de maatregel afwees, ziet de FFMC volgens eigen zeggen nog mogelijkheden om zich te verzetten tegen de recent ingevoerde APK.

CT2RM

Vooral in Parijs viel de optocht van meer dan 10.000 motorfietsen op, maar ook in andere steden werd langs de keuringstations voor de nieuwe contrôle technique des deux-roues motorisés (CT2RM) gereden. Daar moeten motoren van voor 1 januari 2017 voor einde van dit jaar op 80 punten gekeurd zijn, waarvan wel een flink aantal zaken “visueel”, dus op het oog. Punt van kritiek is ook dat de prijzen voor de keuring vrij zijn gelaten, waardoor de kosten voor de inspectie variëren tussen de 50 en 100 euro.

Met een aanloop door een steeds opschuivende grens qua bouwjaar, moet de CT2RM na 2026 voor alle motoren van vijf jaar en ouder gelden, die dan elke drie jaar gekeurd moeten zijn.

Nutteloos

“Deze maatregel is volkomen nutteloos, omdat slechts 0,3% van de ongevallen met gemotoriseerde tweewielers te wijten is aan de staat van het voertuig. Dit is waarom wij oproepen tot een grote nationale boycot van deze technische inspecties: als de regering nou voor de staat van de wegen zorgt, zorgen wij zelf wel voor de technische staat van onze motorfietsen!” – Jean-Marc Belotti, FFMC Parijs.

Nederland

Het Europese Parlement verzocht al in 2021 de Europese regering om “te overwegen voor twee- en driewielige voertuigen niet langer een uitzondering te maken op de verplichting tot periodieke technische controles”, wat zou betekenen dat ook Nederland deze uitzondering op den duur niet langer kan handhaven. In feite zou dit betekenen dat de APK nu ook voor deze categorieën verplicht wordt. Over het algemeen zijn Nederlandse motorrijder fel tegen een technische keuring en andere (Europese) betutteling, maar aan de andere kant kunnen de meeste professionele motormonteurs moeiteloos tientallen horrorverhalen over technisch ondeugdelijke motoren oplepelen.

APK

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws