Zoals verwacht heeft de politie haar aanbesteding voor 650 nieuwe politiemotoren voor de komende drie jaar aan BMW Motorrad gegund. In het segment waar naar politiemotoren werd gezocht, zijn er immers geen concurrenten meer voor de BMW R1250RT, die hoogstwaarschijnlijk in 2025 wordt opgevolgd door de R1300RT. De order is goed voor zo’n 26 miljoen euro ex. BTW en BPM.
In een persbericht meldt BMW Motorrad Nederland de tender voor 7 jaar binnen te hebben, maar in feite gaat het om een opdracht voor 3 jaar, die vier maal met steeds één jaar verlengd mag worden. Gezien het huidige “pakket van eisen” en het aanbod in de motorwereld, lijken die verlenging(en) er overigens wel te gaan komen.
In theorie waren ook lichtere motoren een optie, zoals de F900XR of een Yamaha Tracer 9, waarbij de gedachte was dat een volledig opgebouwde RT misschien niet binnen het budget van € 40.000,- (ex. BTW en BPM) zou passen. Experts geloven echter niet dat dit ooit een reële keuze was, vooral niet bij de gebruikersgroepen vanuit de politie. Naast de nu gekozen motoren voor “Incidentafhandeling en Surveillance” zijn er nog wel aanbestedingen onderweg voor de zogenaamde “wijksurveillance”, maar in dat segment zijn er wel veel concurrenten.
Geen concurrentie
Nadat modellen als de Honda Pan European ST1300 en de Yamaha FJR1300 van het toneel verdwenen, heeft BMW Motorrad feitelijk vrij spel. In een andere aanbesteding onderkende de Koninklijke Marechaussee dit al direct, waarop ze vanaf het begin aangaven alleen met BMW te gaan onderhandelen. De politie sloot zich niet aan bij dit proces van de KMAR, maar komt nu wel op hetzelfde resultaat uit.
Naast de opbouw van het BMW R1250RT-model, die ideaal is voor het gebruik als politiemotor voor het zwaardere werk, heeft BMW zich altijd al vanuit de fabriek gericht op de zogenaamde behördemodellen, die bijvoorbeeld als 1250 RT-p basismodel voor overheidsdiensten leverbaar zijn. Door overheidsspecialist HSC in Nieuw-Vennep wordt de motorfiets dan verder opgebouwd voor de (zéér) specifieke eisen van de Nederlandse politie.
Meer factoren
Zo had BMW niet alleen het beste model in haar line-up, maar ook andere zaken spelen een rol. Denk daarbij aan de dekking van het dealernetwerk, al is die met de sluiting van BMW Motorrad dealers in de Flevopolder en Friesland wel gedaald. Een factor is ook de bereidheid om de ‘eigen’ garages van de politie aan te sluiten op interne bestelsystemen, waar andere merken nogal eens moeite mee hadden.
“De politie heeft met de keuze voor BMW Motorrad in samenwerking met HSC weer een ijzersterke partner gekozen”, aldus Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad bij BMW Group Nederland. “Al jaren draagt BMW Motorrad de zorg voor zowel de nationale als internationale levering van specifieke overheidsmotorfietsen. Deze motorfietsen zijn zorgvuldig klaargestoomd voor hun zéér specialistische taak. Met fantastische motorfietsen zullen wij de politie compleet ontzorgen, zodat zij zich volledig kunnen richten op politiezaken.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven