Skip to main content

Verkoopcijfers motoren: vooruitzicht 2024

motormarkt

Nu Yamaha het marktleiderschap uiteindelijk toch aan BMW Motorrad wist te ontworstelen, is het de vraag hoe de verhoudingen zich in het komende jaar ontwikkelen. Daarbij staat BMW er met de nieuwe R1300GS misschien wel beter voor dan de cijfers van 2023 doen vermoeden.

Een jaareinde zonder registratiefratsen kostte BMW namelijk dit afgelopen jaar misschien wel het markleiderschap, maar het heeft als voordeel dat BMW Nederland nu voor het eerst in lange tijd met een schone lei aan een nieuw jaar begint, in plaats van met een voorraad reeds gekentekende motoren. Met de nieuwe R1300GS als logische verkoopknaller en een zeer sterk dealernetwerk, heeft BMW daarom in 2024 nòg meer kans om in 2024 terug aan de leiding te komen. De lopende aanbesteding bij de politie kan ook wel een rol gaan spelen, maar dat is pas vanaf 2025.

Trend: van Adventure naar Crossover

Toch lijkt het erop dat de markt van de allroads en adventures wat verzadigd begint te raken, waar de naked bikes nog steeds populairder worden. Dat juist nu BMW (met de GS als sterkhouder) het marktleiderschap verloor, is misschien wel een teken aan de wand. Het lijkt erop dat de crossover, eigenlijk een adventure met straatbanden en -vering, de nieuwe hit gaat worden. En juist daar zijn de Japanse merken sterk met de Yamaha Tracer, Honda NT100, Suzuki GSX-S1000GX en de oerversie van het genre, de Kawasaki Versys. BMW Motorrad heeft met de S1000XR ook een aardige troef in huis, maar zou eigenlijk een crossover-versie van de R1300GS moeten brengen om ècht mee te kunnen.

Japanse merken in 2024

Yamaha (foto) zal in 2024 ongeveer dezelfde line-up houden, zonder opvallende nieuwkomers. Het Japanse merk mist eigenlijk alleen een echte toermotor, een gat wat door de Tracer 9 GT+ als ‘zwaarste’ reismachine niet wordt opgevuld en zo BMW vrij spel blijft geven. Honda komt met een update van de populaire Africa Twin, maar ook met een enorme lijst aan updates en nieuwe modellen, waardoor het in 2024 zeker moet kunnen plussen. Kawasaki heeft vooral met nichemodellen als de ZX-4RR en de Ninja 7Hybrid een paar leuke nieuwkomers, maar blijft voor de bulk vertrouwen op bekende modellen als de Versys, Ninja en Z. Mogelijk kan de nieuwe Z/Ninja 500 voor een extra boost zorgen.

Upcoming: China

We weten al jaren dat “de Chinezen komen”, maar in 2022 en 2023 werd door een aantal Chinese motormerken de omslag van “Chinese troep” naar een zeer hoge bouwkwaliteit gemaakt. In veel gevallen waren de bestaande Japanse en Europese merken gedwongen om ze daarbij te helpen, ook al beseffen ze zich vast wel dat dit in de toekomst tot enorme concurrentie gaat leiden. Qua kwaliteit zijn Aziatische merken als CFMoto, MBP, Royal Enfield, Moto Morini en QJMotor al (bijna) op hetzelfde niveau als de Japanners, maar ontbreekt het ze vooral nog aan een sterk dealernetwerk. Ook zijn deze kleine merken vaak ondergebracht bij kleinere importeurs, wat de slagkracht qua marketing wat beperkt. Maar, in veel gevallen ligt het zeker niet meer aan de producten!


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws