Skip to main content

Met nog maar één maand te gaan in 2023, is Yamaha nog steeds marktleider met 2623 geregistreerde nieuwe kentekens, gevolgd door respectievelijk Honda (2489) en Kawasaki (2230). Dertienjarig marktleider BMW Motorrad staat op een vierde plaats met 2149 registraties. Dit blijkt uit de cijfers van RDC.

Het is elk jaar afwachten of BMW weer bijzondere methodes voor geforceerde registraties zal kiezen, maar met een achterstand van 474 units zal dit niet eenvoudig, en vooral heel kostbaar worden: in de branche rekent men vaak met 1000 euro per geforceerde registratie. Wel is de nieuwe R1300GS nu beschikbaar, die in november gelijk de meeste nieuwe kentekens scoorde met 35 stuks. Dat gaat wel direct ten koste van de uitlopende R1250GS, die met 26 stuks een daling van 70% ziet ten opzichte van dezelfde maand in 2022.

Beste motorverkopen sinds 2000

In de laatste maanden van het jaar is het vaak stil qua nieuwverkopen, in totaal werden er in november dan ook maar 549 motoren geregistreerd. Dat is voor het eerst sinds februari wel een lager cijfer van vorig jaar, namelijk 18% minder dan november 2022. Hoofdoorzaak hiervan is dat BMW vorig jaar in november en december extreem veel kentekens registreerde (en zo het marktleiderschap weer pakte), wat dit jaar niet het geval is. Toch staat de motormarkt nog steeds fors in de plus voor 2023, met een totaal van 17.054 lopen de cijfers nog 14,4% voor op die van vorig jaar, waardoor 2023 het beste jaar sinds 2000 gaat worden. Toen werden er trouwens 19.626 nieuwe motoren op kenteken gezet.

Stijgers en dalers

Voor Honda wordt het sowieso een topjaar, met een groei van meer dan 40 procent tot nu toe. KTM groeide ook fors (22% t/m november), net als Kawasaki (20%), Yamaha (19%) en Suzuki (15%). Bij de kleinere merken groeide Moto Morini fors met 42%, net als KTM-dochtermerk Husqvarna (26%) en Indian Motorcycle (19%).
Alleen Piaggio (-6%), Triumph (-6%) en Harley-Davidson (-5%) profiteerden niet van de groei, bij de kleinere merken was dat ook het geval bij Royal Enfield (-1%). Het elektrische Zero kreeg forse klappen met een daling van 22%, ze registreerden dit jaar 101 nieuwe elektrische motoren in Nederland.

Spannende eindsprint

Het lijkt erop dat het Yamaha dit jaar eindelijk gaat lukken om het felbegeerde marktleiderschap binnen te halen, maar de voorsprong van maar 134 units op Honda biedt nog volop ruimte voor creatieve acties met (al dan niet geforceerde) registraties. BMW Motorrad registreerde ooit op Oudjaarsavond 128 kentekens of gebruikte een serie lichte motoren die na de jaarwisseling weer snel geëxporteerd werden, en in de autowereld lijkt zo’n valse eindsprint de normaalste zaak van de wereld. Het kan dus nog steeds alle kanten op.

Motorrijders zouden in december 2023 daarom wel eens héle goede zaken kunnen doen bij aankoop van een nieuwe motorfiets.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws