Skip to main content

BMW marktleider 2021 motorfietsverkopen, Yamaha moreel winnaar

BMW Motorrad was in 2021 voor de twaalfde keer op rij marktleider qua motorverkopen met 2389 geregistreerde kentekens. De totale motormarkt steeg daarbij in het afgelopen jaar met 5,35% naar 15.337 op kenteken geregistreerde nieuwe motorfietsen. Yamaha werd tweede met een marge van maar 73 units, Kawasaki derde op 264 stuks daarachter. Opvallend is wel dat deze drie merken allemaal 5 à 6 procent minder motoren verkochten dan in 2020, terwijl de totale markt juist groeide. Dat blijkt uit de cijfers van RDC. 

Aantekening bij het marktleiderschap is wel dat BMW ook dit jaar weer een groot aantal ‘geforceerde’ registraties heeft gedaan, wat betekent dat een groot aantal motoren al wel op kenteken is gezet, maar nog niet daadwerkelijk is verkocht. BMW Motorrad Nederland heeft, zoals ze vorig jaar ook deden, in de laatste maand weer een enorm aantal motoren op kenteken gezet; met 151 registraties in december stelden ze alsnog het marktleiderschap zeker, terwijl Yamaha er in die maand maar 43 deed en Kawasaki 34, wat normale aantallen zijn voor die maand. Het lijkt er dit jaar dan ook (nogmaals) héél sterk op dat Yamaha feitelijk marktleider is, maar dat BMW de marge van 73 motoren weer heeft ‘gekocht’, iets wat vorig jaar zelfs heel opzichtig op Oudjaarsdag gebeurde

BMW rommelt weer met cijfers

Het valsspelen van BMW is volgens branchekenners wel een dure actie; geforceerde registraties kosten zo’n 1000 euro per motor, die in korting aan dealers (en soms ook klanten) gegeven moet worden, ze (ver)kopen immers een motor die al eerder op kenteken is gezet. Bij BMW werd maar liefst 37% van alle in 2021 geregistreerde kentekens als ‘branchevoertuig’ aangemerkt. Dit is een regeling die eigenlijk bedoeld is voor motoren die als demovoertuig voor proefritten worden ingezet, maar die vaak voor dergelijke cijfermanipulatie wordt gebruikt. Blijkbaar is het marktleiderschap dermate belangrijk voor de Duitsers, dat het jaarlijks zoveel geld mag kosten. Opvallend, omdat eigenlijk iedereen ondertussen wel weet dat er steeds weer met de cijfers gerommeld wordt; iets wat het imago van het Duitse concern toch ook geen goed kan doen. 

Vertekend

De cijfers zijn dit jaar sowieso enorm vertekend door de leveringsproblemen die veel merken ondervonden. Zowel Yamaha als Kawasaki moesten regelmatig melden niet genoeg te kunnen leveren, maar eigenlijk gold dit, in meer of minder mate, voor alle merken. Alleen Honda had de voorraad goed onder controle, waarbij ook het saleskanaal eindelijk uitgereorganiseerd was. Resultaat hiervan was een enorme groei van maar liefst 37% voor het Japanse merk. Na jaren van zwakke verkoopcijfers staat Honda hierdoor nu op een klinkende vierde plaats.

Ook KTM scoorde mooie resultaten, met een groei van dik 12% staan de Oostenrijkers nu op plaats vijf, nog voor Suzuki (-9%) en Harley-Davidson (-6%). Triumph had een prima jaar met een groei van maar liefst 28% en ook Ducati trok een matig 2020 recht door een stijging met dik 24%. Procentueel gezien was Aprilia overigens de grootste groeier, van 65 in 2020 naar 162 nu, dat betekent een plus van 149 procent. 

Top 10 motormerken kentekenregistraties 2021 (RDC)

BMW Motorrad 2389
Yamaha 2316
Kawasaki 2052
Honda 1684
KTM 1318
Suzuki 908
Harley-Davidson 832
Triumph  779
Piaggo 628
Ducati 555

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws